Jump to content
Sykepleiediskusjon

Når en pasient dør


MisSNuRse

Recommended Posts

Hei :) Hvordan oppfører dere, dere under et mors stell? Jeg er i sykehuspraksis nå å var med på et morsstell for noen dager siden som virkelig har satt spor i meg. Sykepleieren styret og ordnet, snakket kjempe høyt og om alt og ingen ting. tullet å lo. Følte meg veldig ukomfertabel pga dette. Det hele toppet seg da hun bannet pga hun ikke fikk lyset til å være slik hun ville. Jeg har alltid hvert opptatt av å snakke stille og rolig å vise respekt ved et morstell. Dette var så respektløst at jeg tenker at den sykepleieren aldri burde fått jobbet i det hele tatt.

 

Noen andre som har opplevd noe lignende? Blir man virkelig så vant med at mennesker dør, så man ikke tenker over hvordan man oppfører seg?

 

Hilsen fortvilet sykepleierstudent

Link to comment
Share on other sites

Huff, ja dette hørtes ikke bra ut! Et mors-stell skal foregå under rolige omgivelser, og skal utføres på en verdig måte. Har heldigvis til gode å oppleve det samme som deg, alle de stellene jeg har vært med på, har vært verdige.

 

Her kan man kanskje spørre seg om hvilket forhold denne sykepleieren selv har til døden, siden hun oppførte seg på den måten hun gjorde. Kankje var det hennes første stell? Mange sykepleiere jobber i flere år før de må delta ved et mors.

 

Det er i allefall fryktelig leit at du skulle oppleve en sånn situasjon. Har du snakket med kontaktsykepleieren din, eller praksislæreren om dette? Dette hadde jeg gjort om jeg var deg. Kanskje tar de affære, slik at denne sykepleieren kan få den veiledning som kanskje behøves for at hun skal takle et mors på en etisk forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Nei, huff, dette var ikke bra ! Jeg har heldigvis aldri opplevd noen oppføre seg sånn under mors-stell, og håper det skjer sjeldent.

 

Støtter forslaget om å ta det opp med kontaktpleier eller praksisveileder. Vedkommende burde faktisk få vite hvordan oppførselen hennes ble oppfattet.

Ellers så får du ta det som et skrekk-eksempel på hvordan man ikke skal oppføre seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal snakke med praksisveilederen min til uka, og har allerede snakket med kontaktsykepleier. Vil ikke "akseptere" at noen oppfører seg så respektløst. Tusen takk for gode råd :) Håper jeg slipper å oppleve dette igjen, for det var ingen hyggelig erfaring.

 

Hilsen Sykepleierstudent :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest lærling som er enig

jeg er helsefagarbeider lærling, og t.o.m jeg ser den.... Hadde tatt opp det med læreren jeg dersom jeg var i dine sko. Men kanskje ikke lag så stor sak av det siden du er student, og det er ikke bare bare å komme til fagarbeidere med konstruktiv kritikk, heller kom med det etter karakter er gitt, El beståelsen som dere får da i praksis så ikke hun stryker deg, noen gjør det for å være stygge, har opplevd det selv at det har skjedd med noen studenter da konstruktiv kritikken har kommet.

Jeg har opplevd verre ting, og det er ikke lett å være den som lærer og har praksis.

Bare tenk at det har vært en viktig lærdom at slikt gjør man ikke og at du og jeg ikke gjør sånn!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy