Jump to content
Sykepleiediskusjon

Begynne å lese pensum


Guest Anne

Recommended Posts

Guest Anne

Hei :) Jeg skal begynne på utdanningen til høsten. Jeg har siste arbeidsdag i morgen, og har da fri helt fram til skolen starter i august. Har hørt at første semester/året kan være tøff, derfor tenkte å begynne å se på pensum allerede nå. Er det noe dere anbefaler å begynne med? Har kjøpt en del av pensumbøkene. Har aldri jobbet i helsesektoren tidligere

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å begynne å lese på grunnleggende sykepleie og anatomi. Begge disse fagene er svært store, så vanskelig å vite hva en skal begynne på i løpet av en sommer... Vil kanskje anbefale at du skaffer deg en oversikt over den viktigste anatomien (skjelettet, fordøyelsen, nyrer/urinveier, hjerte, lunge) og så leser deg opp på grunnleggende sykepleie? Lær deg gjerne en del latinske betegnelser. I forhold til grunnleggende sykepleie kan det være lurt å lese om: åndedrett, sirkulasjon, ernæring, eliminasjon, hud/vev/sår, aktivitet, hvile.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvilken skole du skal på, og hvordan førstesemesteret blir, men jeg vil anbefale deg å lese anatomi og mikrobiologi. Jo mer du lærer før semesteret starter, desto bedre er det:)

 

Når det gjelder sykepleiedelen så ser ikke jeg behovet for lesing allerede nå. Det er et modningsfag, og du lærer mer enn nok av å lese parallelt med undervisningen:)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Eg vil òg anbefala deg å lesa litt anatomi og fysiologi. Då eg byrja i fjor reiv eg meg sjølv ganske hardt i håret fyrste veka då eg kikka på ein gamal eksamen i dette faget og forstod INGENTING! Hadde eg derimot nytta somaren til å lesa litt slik at eg hadde litt peiling, hadde kanskje ikkje motivasjonen dala så til dei grader... eg kunne ikkje fatta og begripa korleis eg skulle læra alt det på berre nokre månader. Men det gjekk, heldigvis! Uansett, du får igjen for å ha satt deg litt inn i terminologien før du skal ta fat :) Veit du kva bok du skal ha som hovudbok? Me hadde ei engelsk ei, svææær som fy, veg minst eit tonn... men heldigvis hadde me ein super lærar som gjorde det "lett" på eit vis :) Lukke til!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy