Jump to content
Sykepleiediskusjon

Fall på sykehjem


Olivia

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vet ikke om denne hører innunder her, men jeg prøver.

Jeg har sniklest her på forumet en stund, men har ikke kommet med noe lurt å si. :)

 

Jeg er spl student og jobber som assistent på et sykehjem og i dag skjedde det noe som jeg behøver å skrive av meg og få litt svar på.

 

Det var vaktskifte og jeg skulle hjem, men i det jeg og en medarbeider går bortover gangen finner vi en pasient liggende på gulvet. Hun har falt og kommer ikke opp. Vi hjelper henne opp og roper på de andre. Pasienten, som forøvrig er ganske så dement (jobber på en skjermet enhet), har tydelig vondt og roper om hjelp. Vi tenker alle på lårhalsen. Hun klarer ikke å få det ene benet ned i bakken og låret peker innover omtrent midt på. Vi får satt henne i en rullestol og da er det allerede kommet en kraftig kul på stedet. Vi mistenkte lårbeindbrudd, men ingen av oss er sykepleiere. Siden det var så mange på jobb så gikk jeg hjem, noe jeg angrer på nå for dette får jeg ikke ut av hodet.

 

Jeg synes fryktelig synd på pasienten. Jeg lurer på hva man gjør hvis det virkelig er et lårbeinsbrudd, gipses det bare? Hvor lang tid regner man med at det tar før man kan gå på det? Kan legge til at pasienten er veldig tynn, litt ustø og er en vandrer, så at hun ikke har falt før er ganske så utrolig.

Link to comment
Share on other sites

Hei, først vil jeg bare benytte sjangsen og ønske deg velkommen selv om du har vært medlem her en stund :)

Huff.. det er vondt når man blir gående og tenke på slikt etter at man har kommet hjem. Mitt forslag er å ringe sykehjemmet og høre hvordan det går med henne og hva de har gjort så får du fred i sjelen. Jeg vet om mange som gjør det.

Lårhalsbrudd skal vanligvis opereres. Ideelt 8-24 timer etter skaden. Forhåpentligvis har de på sykehjemmet kontaktet lege og fått henne vurdert.

Du får holde oss oppdatert og fortelle oss hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en pasient med lårbeinsbrudd der jeg jobbet sist (begynte i ny jobb nå nettopp), og hun måtte ligge i strekk i 4 uker. Her står det litt om strekkbehandling:

 

http://www.med.uio.no/learning-content/traumer/frakturer/generelt_om_frakturer/frakturbehandling/konservativ_behandling/strekkbehandling.xml

 

Ta en telefon til avdelingen du. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy