Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilke bøker fikk du bruk for 1. året?


Malin

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg begynner på sykepleien ved Haraldsplass nå til høsten, og jeg gleder meg veldig til dette. Har fått informasjonsbrev i posten og der står det tre bøker jeg vil kunne dra godt nytte av allerede den første og andre uken. Dette er "Grunnleggende sykepleie - sykepleiens grunnlag, rolle og ansvar" (første bind), "Menneskekoppen: fysiologi og anatomi" og "Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer".

 

Jeg ser det selges en haug med forskjellige bøker, blant annet bind 1-4 av den førstenevnte boken. Er det like greit å gå til innkjøp av alle disse fire bindene med en gang (ser det er gode pakkepriser), vil jeg dra god nytte av de andre bindende også? Hvilke andre bøker føler du var til god hjelp og nytte det første året? Har lest mange skrekkeksempler hvor det er blitt lagt tusenvis av kroner i bøker, hvor ikke halvparten ble åpnet engang. Vil helst unngå dette, samtidig som jeg vil ha alle bøkene jeg burde ha hatt. Litt vanskelig spørsmål å svare på kanskje, i og med at vi alle er forskjellig, men jeg prøver meg allikevel :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på Haraldsplass og har følgende tips:

 

- Grunnleggende sykepleie - Her trenger du alle tre bøkene (det var fire bøker i den gamle versjonen, du skal ha den nye med kun tre bind). Sikkert greit å kjøpe som pakke.

- Menneskekroppen - Den trenger du. Kjøp den gjerne brukt da det ikke har kommet ny versjon de siste årene.

- Medisinsk mikrobiologi - Denne trenger du også. Kjøp den gjerne brukt, men pass på at du har siste utgave.

 

Resten av bøkene kan du jo selvfølgelig vente med til du ser at du trives med studiet og vil fortsette (det er en del frafall, spesielt i løpet av de første ukene eller etter første semester). Du trenger det meste som står på pensumlisten, men jeg personlig hadde ikke giddet å kjøpe alt. Kjøp en del brukt og noe av det kan du låne på skolebiblioteket, spesielt bøker man bruker under prosjekter og kun trenger et par dager. Kommunikasjon i relasjoner er kanskje lurt å kjøpe, den brukte jeg mye til eksamen i grunnleggende sykepleie (og det kommer som regel oppgaver derfra på eksamen) og det ser ut til at den skal tas frem igjen videre i studiet. Geriatriboken bør du lese før praksisperioden på sykehjem og den er grei å ta frem senere også.

 

I 2. semester brukte jeg Olsen sin medikamentregningsbok mye i forkant av medikamentregningseksamen (og stod med glans på første forsøk, selv om jeg ikke fikk deltatt på forelesningene i det emnet pga. syke barn). Sykdomslæreboken er uunnværlig. Du trenger farmakologibøkene til eksamenslesingen til sykdomslæreeksamen.

 

Resten tenker jeg du kan se an om du trenger. Jeg kjøpte en del av de jeg ikke har nevnt brukt, rett og slett fordi jeg synes det var et stressmoment å skulle detaljplanlegge bibliotekslån og gamble på at bøkene var ledige når jeg trengte de. Prosjektbøkene lånte jeg enten på dagslån på skolebiblioteket, eller så var det alltid noen på studiegruppen som hadde den ene boken, mens andre hadde den andre. Vi klarte oss alltid ved å være litt fleksible. :)

 

Gratulerer så mye med studieplass da, jeg kan tenke meg at du er både spent og gleder deg masse. Må gjerne ta kontakt og stille spørsmål om du lurer på noe. Hadde planer om å blogge gjennom hele skoleåret, men det var før jeg innså hvor mye tid og krefter dette studiet tar (kanskje spesielt på HDH). Du kan jo kikke litt på det jeg rakk å skrive, i tilfelle det kan være interessant for deg også. :) Tror linken ligger et eller annet sted hvis du klikker på brukernavnet mitt. Lykke til!! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy