Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruker dere stellefrakk?


Cathrine

Recommended Posts

Nå har jeg vært sykepleier i en del år. Før brukte alle stellefrakk i stell av pasienten, men så tok det brått slutt. Jeg ble derfor så glad da jeg leste om en ny type som er kommet. Den skal være mer praktisk i bruk. Håper mange vil bruke stellefrakk igjen, det er jo veldig viktig med tanke på å forhindre smitte. Hvordan er det der du jobber, bruker dere alle stellefrakk?

Her kan du lese om den nye stellefrakken: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Plagget-som-skal-hindre-smitte-7230336.html#.Ue_wM40vlv8

Link to comment
Share on other sites

Bruker engangsforkle der jeg er i kontakt med kroppsvæske, eller i risiko or å bli utsatt for..

Lite glad i tøyfrakker da de er varme, klamme og faller av

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vi bruker engangsforkler i plast (sykehjem). Men likte ikke helt den nye stellefrakken. Den dekker jo ikke ermene på uniformen (gjelder plastforkle også), og går heller ikke like langt ned som en "gammendags" stellefrakk. Dette kan da ikke like hygienisk som de gamle stellefrakkene? Spesielt med tanke på at ermene ikke dekkes til. I mange situasjoner står man jo gjerne litt over pasienten og ermene kan komme borti under vask og stell o.l.

Selv om ikke plastforklene dekker uniformens ermer, så liker jeg at de kastes etter bruk. Da bruker man alltid en ny og ren. Med en vanlig smittefrakk kan man aldri vite om noen har brukt den feil før deg eller f.eks. om det er kroppsvæsker tørket inn i den (dersom noen ikke har tatt den til vask om den fikk noe på seg)...

Link to comment
Share on other sites

Som student har jeg faktisk ikke opplevd at det blir brukt spesielt mye.. Jeg vet det ble brukt sånne plastforklær ved dusjing på et sykehjem.. I hjemmetjenesten hvor jeg jobbet ble det ikke brukt noe som helst (med mindre det var noe som var fryktelig smittsomt)..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi bruker langermet stellefrakk på avdelingen jeg jobber på (sykehus - langtidsopphold). Synes selv det er ekkelt å bruke plastforklær som ikke dekker armene i visse situasjoner. Hvor ofte vasker vi armene våre mellom pasienter eller før lunsj/hjemreise? Og å ikke bruke noen som helst form for beskyttelse over uniformen i nærkontakt med pasient og sengetøy er jo veldig uhygienisk mtp overføring av bakterier, virus osv.

 

Hvis jeg tar meg selv i å "glemme" å ta på stellefrakken, så ser jeg for meg småjentene i klassen til datteren min som sitter tett i tett med hodene sammen og det lange håret nesten flettet i hverandre med det resultatet at skolene sliter med å bekjempe store luseepidemier. Lusene kravler fra hår til hår, uten at noen legger merke til det. "Det samme" vil jo skje med mikroorganismene når vi har nærkontakt med pasient etter pasient uten å følge de hygieniske prinsippene. Jeg blir nesten kvalm bare ved tanken på at min giddeløshet ville kunne være årsaken til at "Fru Olsen på 206" og "Herr Hansen på 208" fikk infeksjoner som førte til redusert livskvalitet eller i verste fall død.

 

Jeg vil ihvertfall gjøre det jeg kan for å hindre smittespredning på avdelingen(e) jeg jobber på, og skulle det bli et problem med at ledelsen ikke viser vilje til å endre på dårlige rutiner, så skal jeg bruke den stemmen jeg har og sette foten ned. Fører det ikke frem, så sier jeg heller opp enn å kjenne på at jeg gjør en dårlig jobb som sykepleier/helsepersonell ved å ikke sørge for pasientenes ve og vel og hindre smittespredning med de tross alt enkle tiltakene som har dokumentert effekt. That beeing said, så virker den nye frakken praktisk, i forhold til at den ser lett ut å ikle seg og sikkert er god å bevege seg i. Kanskje de kan lage en versjon med ermer og en versjon uten? :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med deg Millis.

Vi har et stort ansvar for å ikke spre smitte, og tiltakene er jo veldig enkle.Det er jo helt forferdelig at det fortsatt er såpass mange infeksjoner som det er på sykehus.

Dette er noen år siden, men da jeg kom tilbake fra barselpermisjon og tok på meg stellefrakken, fikk jeg en spydig kommentar av en kollega som sa:

"Bruker du fortsatt stellefrakk? Vi andre har sluttet med det for lengst."

Må si jeg ble temmelig paff over at hygienen hadde gått i revers mens jeg hadde vært hjemme. Nå er det endel år siden jeg jobbet på sykehus, så jeg er veldig glad for å se at stellefrakken har kommet frem igjen. Men som pasient og pårørende har jeg sett flere situasjoner der det hadde vært naturlig å beskytte klærne hvor det ikke er blitt gjort...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Trine00

Jeg jobber på hjertemedisin med koronarsyke, så vi har svært sjelden stell, for det er en relativt ung og selvhjulpen pasientgruppe, men når vi har, så bruker vi stellefrakk alle mann.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Guest

Jobber som assistent på sykehjem og bruker alltid stellefrakk i situasjoner med sengestell eller at beboer trenger hjelp til deler av stell.
Der jeg bare legger til rette (setter fram vaskefat, leter frem klær osv) bruker jeg det ikke.
Men jeg er ganske alene om å bruke stellefrakken, det er mange som slurver med dette.
Dette er noe jeg ikke forstår, både med tanke på smittevern for avdelingen/sykehjemmet, men også for egen del.
Liker å vite at uniformen min ikke er tilgriset av noe.

Har ingen problemer med stellefrakkene som de er nå, liker at de dekker helt ned til armene og langt ned på beina.
Den det er linket til her ser kjekk ut å få på seg, men dekker jo ikke mye av uniformen.
Er det egentlig så vanskelig å ta på seg stellefrakkene som de er da?
Tror manglede bruke kommer av holdninger og latskap.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 years later...

Jeg jobber ved en avdeling der det er lite stell, men dersom vi skal gjøre stell eller prosedyrer i seng (feks. legge inn kateter eller stelle sår o.l.) så bruker de aller fleste plastforkle.
Kunne ønske meg engangs stellefrakker som dekker ned til håndleddene, av den blå typen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Susanne

Veldig ulike hvor flinke man er med dette tror jeg. Men i kommunen jeg nettopp flyttet fra har det de siste årene vært økt fokus på hygiene og stellefrakkene er kommet "tilbake" for fult. Der brukte vi i hovedsak de blå stellefrakkene i tøy, som man kneppet i rygg og med lange armer. Vi brukte stellefrak ved alle stell, sengeskift og om vi hjalp brukeren på toalettet. Vi hadde en stellefrakk inne hos hver pasient og disse ble byttet faste dager i ukene (om de ikke var synlig tilgriset). Vi forlot aldri rommet med frakken på.  

På min nye arbeidsplass (annen kommune) brukes det dusjforkler (det er i alle fall det jeg er vant til å bruke disse til). De dekker bare mage og brystet, og jeg syns de er ekkle å jobbe i. Jeg har vært borti pasienter (demente) som tror de er hos slakteren når disse blir tatt på av personalet. Jeg har knapt jobbe her to mnd. og har allerede opplevd å få avføring på armen to ganger, jeg har også blitt forsøkt bitt og spyttet på (dementavdeling). Og dette er jo bare de tingene vi ser. 

Disse plastforklene har jeg uansett bare sett på mine nye kollegaer ved en håndfull anledninger, så bruk av stellefrakk her er veldig sporadisk. Jeg syns det er ganske kvalmende at mange står i stell med mye avføring og urin og i neste øyeblikk smører maten til beboerene. 

I forhold til stellefrakkene i artikkelen er jeg ingen fan. Vi var faktisk med i prøveprosjektet med disse frakkene som første sykehjem ut. Ja de er veldig kjappe og enkle å ta på. Og er søte å se på. Mange av mine gamle kollegaer elsket de. Men jeg svanet å kunne dekke til armene. Jeg som har parfymeallergi satt heller ikke pris på å måtte kjøre nesa mi på innsiden av disse etter enkelte av kollegaene mine hadde brukt de, da kunne jeg lukte hvem som hadde vært der før meg. Hadde jeg jobbet på et sted med dårligere rutiner (sjeldnere bytte av stellefrakker og mer sporadisk bruk av stellefrakker) hadde jeg også tenk på hva andre ulumskheter som kunne befinne seg på innsiden av disse. For du må jo med nesa inn i frakken for å få den over hode. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/22/2018 at 11:25 PM, Guest Susanne said:

Veldig ulike hvor flinke man er med dette tror jeg. Men i kommunen jeg nettopp flyttet fra har det de siste årene vært økt fokus på hygiene og stellefrakkene er kommet "tilbake" for fult. Der brukte vi i hovedsak de blå stellefrakkene i tøy, som man kneppet i rygg og med lange armer. Vi brukte stellefrak ved alle stell, sengeskift og om vi hjalp brukeren på toalettet. Vi hadde en stellefrakk inne hos hver pasient og disse ble byttet faste dager i ukene (om de ikke var synlig tilgriset). Vi forlot aldri rommet med frakken på.  

På min nye arbeidsplass (annen kommune) brukes det dusjforkler (det er i alle fall det jeg er vant til å bruke disse til). De dekker bare mage og brystet, og jeg syns de er ekkle å jobbe i. Jeg har vært borti pasienter (demente) som tror de er hos slakteren når disse blir tatt på av personalet. Jeg har knapt jobbe her to mnd. og har allerede opplevd å få avføring på armen to ganger, jeg har også blitt forsøkt bitt og spyttet på (dementavdeling). Og dette er jo bare de tingene vi ser. 

Disse plastforklene har jeg uansett bare sett på mine nye kollegaer ved en håndfull anledninger, så bruk av stellefrakk her er veldig sporadisk. Jeg syns det er ganske kvalmende at mange står i stell med mye avføring og urin og i neste øyeblikk smører maten til beboerene. 

 I forhold til stellefrakkene i artikkelen er jeg ingen fan. Vi var faktisk med i prøveprosjektet med disse frakkene som første sykehjem ut. Ja de er veldig kjappe og enkle å ta på. Og er søte å se på. Mange av mine gamle kollegaer elsket de. Men jeg svanet å kunne dekke til armene. Jeg som har parfymeallergi satt heller ikke pris på å måtte kjøre nesa mi på innsiden av disse etter enkelte av kollegaene mine hadde brukt de, da kunne jeg lukte hvem som hadde vært der før meg. Hadde jeg jobbet på et sted med dårligere rutiner (sjeldnere bytte av stellefrakker og mer sporadisk bruk av stellefrakker) hadde jeg også tenk på hva andre ulumskheter som kunne befinne seg på innsiden av disse. For du må jo med nesa inn i frakken for å få den over hode. 

Ja det er ikke godt nok. Din erfaring viser jo tydelig det. Og som du sier tenk alle de bakteriene som kommer på armene som vi ikke ser. Tviler på at det utføres armvask etter hvert stell. Forstår at de nye jeg linket til ikke er så mye bedre. 

Ja man trenger nok stellefrakker med lange armer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy