Jump to content
Sykepleiediskusjon

Stømmestrømper/flystrømper utenpå strømpebukse?


Pinnsvinet

Recommended Posts

Hei!

 

Jobber av og til i helger og ferier på et sykehjem og i hjemmesykepleien. Og søsteren min jobber på samme sykehjem som meg. Snakket med henne i sta, og hun hadde et spørsmål hun hadde lurt på, angående støttestrømper/kompresjonsstrømper/flystrømper (you name it). I noen tilfeller er det praktisk å kle på støttestrømper utenpå strømpebukser, for de pasientene som bruker strømpebukser, som f.eks. hvis pasienten allerede har kledd på seg før man kommer, så for å slippe å ta av strømpebuksen og så på med støttestrømpene, er det enklere å bare tre på støttestrømpene utenpå strømpebuksa. Jeg og søsteren min tenkte det er greit, så lenge det ikke blir krøll på strømpebuksa under støttestrømpene eller at det blir for stramt rundt tærne hvis strømpebuksa blir dratt for langt opp. Men så var det noen som hadde sagt til henne på ei vakt at hun måtte ikke gjøre det sånn, fordi da mistet støttestrømpene sin effekt..

 

Hva mener dere? Slik jeg ser det, så ser jeg ikke noe problem med å ha støttestrømpene utenpå strømpebuksa. I hjemmetjenesten hvor jeg jobber, er det en pasient som i flere år har fått på støttestrømper utenpå strømpebuksa, bare fordi det blir enklere å ta de av når hun senere på dagen får de tatt av i 16 tiden, fordi hun ikke trenger bruker de utover kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke, men jeg vil jo tro at det kanskje er litt uheldig, at feks støttestrømpen lettere kan skli ned. Mulig det er greit å gjøre det slik, håper noen her kan svare deg. Du kan jo også ringe produsenten og høre hva de sier, det er lurt å gjøre i slike tilfeller. Her står det litt info om slike strømper om det er av interesse: http://www.jobst.no/vanlige-sporsmal-og-svar/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg sendte mail til firmaet JOBS (som du linket til Cathrine), og fikk dette til svar:

 

Så länge som det inte blir veck och ojämnheter i tyget av strumpbyxan under mot huden så ser jag ingen anledning att inte göra så om de önskar detta- det kan ju vara lite fall till fall lösning vad som passar bäst

 

Så da skal det gå greit å gjøre det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy