Jump to content
Sykepleiediskusjon

Væskebehandling av terminale pasienter


Cathrine

Recommended Posts

Jeg lurer veldig på hva dere praktiserer der dere jobber i forhold til væskebehandling av terminale pasienter. Henger dere opp drypp, eller velger dere å ikke gi væske i sluttfasen.

Jeg synes dette er en vanskelig problemstilling. Da jeg jobbet på sykehus pleide vi å gi pasienten 1 liter væske i døgnet.

Som nyutdannet var jeg ikke i tvil om at dettte måtte være riktig, men etter hvert som jeg fikk mer erfaring ble jeg usikker. Forlenger vi ikke bare en vond prosess, og resulterer ikke væskebandlingen i mer surkling og mye ekspectorat som til stadighet må suges opp.

Hadde det kanskje vært bedre å kutte ut væske, og gi hyppige munnstell.

Jeg vet jo ikke hva som er vanlig praksis på sykehus, sykehjem og hjemmesykepleien i dag, men det hadde vært spennende å høre om deres erfringer og meninger rundt denne vanskelige problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Man må jo vurdere hvert enkelt tilfelle, men i den tidlige fasen av det å være terminal pleier vi å gi 1 liter væske i døgnet så lenge pasienten gjør nytte av det. Når det ikke skilles ut urin og alt forsvinner ut i vevet gir vi ikke væske. Som sagt det vurderes i alle tilfeller, det er ingen fast mal. Noen får væske helt til det siste også.

Link to comment
Share on other sites

Hei Lotta, så koselig med et medlem til, velkommen hit :)

Spennende å høre hva dere gjør på din avdeling. Jobber du på sykehus eller sykehjem?

Dette er jo en fryktelig vanskelig problemstilling, og man bør nok ikke ha en standard mal som du sier men vurdere fra hvert enkelt tilfelle.

Blir spennende å se om flere svarer her, om praksisen er relativt lik rundt på de forskjellige deler av helsesektoren.

Jeg har en mistanke om at det gis mer væske i.v. på sykehus enn i sykehjem og hjemmesykepleien, eller tar jeg helt feil....

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har jobbet flere år på sykehus med alvorlig syke og døende pasienter. Det siste året har jeg jobbet på sykehjem med demente. Vår tilsynslege og jeg er begge svært opptatt av lindrende pleie, og bruker Stein Husebøs bøker/artikler i arbeidet med terminale. Hos oss får de døende ikke intravenøs behandling, men vi vektlegger sterkt et godt munnstell med hyppig fukting av munnen for å unngå tørsthetsfølelsen. Intravenøs behandling vil jo ofte kunne gi tilleggsplager for den døende. Dersom den terminale skulle virke plaget av å ikke få i.v behandling ville vi selvsagt vurdert situasjonen, men i hovedregel så gir vi hverken i.v eller oksygenbehandling de siste dagene, for å unngå å forlenge en mulig pinefull prosess. Surkling og "dødsralling" avhjelper vi effektivt med morfin skopelamin i.m - aldri med sug eller med diuretika. Sug vil bare gjøre det værre, samt at det er svært ubehagelig for pasienten. Det er vanskelige problemstillinger dette. Kunnskap har derfor blitt veldig viktig for meg, og jeg har tatt både videreutdanning og leser mye om palliativ behandling på egenhånd. Hadde vært spennende å lest mange svar her, og sett hvordan andre ser på dette og hva som blir gjort rundt omkring!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har jobbet flere år på sykehus med alvorlig syke og døende pasienter. Det siste året har jeg jobbet på sykehjem med demente. Vår tilsynslege og jeg er begge svært opptatt av lindrende pleie, og bruker Stein Husebøs bøker/artikler i arbeidet med terminale. Hos oss får de døende ikke intravenøs behandling, men vi vektlegger sterkt et godt munnstell med hyppig fukting av munnen for å unngå tørsthetsfølelsen. Intravenøs behandling vil jo ofte kunne gi tilleggsplager for den døende. Dersom den terminale skulle virke plaget av å ikke få i.v behandling ville vi selvsagt vurdert situasjonen, men i hovedregel så gir vi hverken i.v eller oksygenbehandling de siste dagene, for å unngå å forlenge en mulig pinefull prosess. Surkling og "dødsralling" avhjelper vi effektivt med morfin skopelamin i.m - aldri med sug eller med diuretika. Sug vil bare gjøre det værre, samt at det er svært ubehagelig for pasienten. Det er vanskelige problemstillinger dette. Kunnskap har derfor blitt veldig viktig for meg, og jeg har tatt både videreutdanning og leser mye om palliativ behandling på egenhånd. Hadde vært spennende å lest mange svar her, og sett hvordan andre ser på dette og hva som blir gjort rundt omkring!

 

Interessant å lese hva dere gjør. Jeg har tenkt mye på dette med å overbehandle terminale pasienter, det dere gjør høres for meg veldig fornuftig ut.

Morfin skopolamin im. hørtes veldig lurt ut. Har det god effekt synes du?

Link to comment
Share on other sites

Interessant å lese hva dere gjør. Jeg har tenkt mye på dette med å overbehandle terminale pasienter, det dere gjør høres for meg veldig fornuftig ut.

Morfin skopolamin im. hørtes veldig lurt ut. Har det god effekt synes du?

 

Svært svært god effekt. Etter min formening et førstevalg i behandling av dyspnoe og surkling/"ralling" i terminalfasen, skopelaminen tørker opp slimet i luftveiene i tillegg til at morfinen gir et god avslappende effekt for den døende. Jeg har opplevd at noen har satt diural i.m for å avhjelpe surkling og dyspnoe på et terminal pasienten som ikke hadde fått i seg væske på mange dager. Denne pasienten ble riktignok også bedre av surkling, men ble svett og klam og fikk en fryktelig høy puls og besværet respirasjon. Sug burde være forbudt på terminale pasienter dersom man kan bruke morfin skopelamin og det har effekt. Har det ikke det så må det jo bli en vurderingssak, men hos oss er det strengt forbudt. Anbefaler på det sterkeste å søke opp Stein Husebø`s artikler på nett, han er engasjert i temaet eldre, terminale, smertelindring osv.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet på sykehus, ga vi ofte væske helt til siste slutt. Men der var det jo mer vanlig at pasienter døde av akutt sykdom enn av naturlig alderdom/kronisk sykdom.

Nå jobber jeg på sykehjem, og væskebehandling skjer svært sjeldent, kun i unntakstilfeller.

De få gangene væskebehangling ordineres, blir det vanligvis administrert subcutant.

En av årsakene til dette er at intravenøs behandling ikke ønskes i sykehjem pga press fra sykehuset om å ta i mot flere pasienter (helt på trynet spør du meg, men det er en annen diskusjon).

Har også god erfaring med Morfin Scopolamin (s.c) palliativt.

Link to comment
Share on other sites

Flott dere har så god erfaring med Morfin Skopolamin.

Det må jo være en utrolig lettelse for pasienten å slippe alt dette slimet og sugingen. For akkurat det synes ihvertfall jeg ser så slitsomt og skremmende ut for pasienten. Utrolig bra det finnes noe som hjelper.

Men helt på slutten når den perifere sirkulasjon begynner å bli dårlig, får da Morfin Skopolaminen noen effekt. Hvilken erfaring har dere med dette?

 

Oi, væske sc, ante ikke at det ble praktisert noen steder. Trodde det kun var en mulighet som aldri ble brukt !!!

Men jeg ser problemstillingen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig er svært i mot å gi væskedrypp subcutant.

Føler jeg har liten "kontroll" på det i forhold til intravenøs. Synes ofte absorpsjonen av væske fungerer dårlig, og at væsken hoper seg opp til tross for lav drypphastighet, hvilket igjen gir pasienten mer plager.

 

Ved intravenøs adm. så vet jeg i det minste at væsken kommer dit den skal :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig er svært i mot å gi væskedrypp subcutant.

Føler jeg har liten "kontroll" på det i forhold til intravenøs. Synes ofte absorpsjonen av væske fungerer dårlig, og at væsken hoper seg opp til tross for lav drypphastighet, hvilket igjen gir pasienten mer plager.

 

Ved intravenøs adm. så vet jeg i det minste at væsken kommer dit den skal :)

 

 

Ja jeg forstod i ditt forrige innlegg at du var imot dette ;)

Jeg tenkte også på det med absorbsjonen, vil jo tro at det fungerer ekstra dårlig på teminale pasienter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på en lindrende avdeling i komunehelsetjenesten, vi gir ikke væske i livets sluttfase.

Vi gir ikke iv medisin i bruker kun subqutane administrasjoner, men aldri væske kun medikamenter gis subq.og det er kun i sjeldne tilfeller jeg "savner" en IV adgang.

Link to comment
Share on other sites

Hei Nursen flott du fant forumet :)

Interessant å se at heller ikke dere gir væske.

Hvorfor gir dere kun sc injeksjoner, er det for å få en lengre virketid og mer jevn konsentrasjon i blodet?

Bruker dere også morfin Scopolamin?

 

Supert forum :)

Vi bruker sq i butterfly, for å slippe stikkene for pasienten, den er lett tilgjengelig da der er en slange på, slipper å snu.

jevn konsetrasjon, og en lang virketid, som du skriver

Vi bruker Scopalamin ja ved surkling. Morfin til smertelindring, midazolam (dormikum) ved uro, og haldol ved kvalme, og ved noen former for uro. Med disse medikamentene ser det ut som vi får lindret det fleste fysiske plager, samt en god munnpleie er jo kjempeviktig.

Link to comment
Share on other sites

Supert forum :)

Vi bruker sq i butterfly, for å slippe stikkene for pasienten, den er lett tilgjengelig da der er en slange på, slipper å snu.

jevn konsetrasjon, og en lang virketid, som du skriver

Vi bruker Scopalamin ja ved surkling. Morfin til smertelindring, midazolam (dormikum) ved uro, og haldol ved kvalme, og ved noen former for uro. Med disse medikamentene ser det ut som vi får lindret det fleste fysiske plager, samt en god munnpleie er jo kjempeviktig.

 

Men bruker dere smertepumper med kontinuerlig tilførsel av feks Morfin? Eller bruker dere butterflyen til å gi bolus i?

Link to comment
Share on other sites

Supert forum :)

Vi bruker sq i butterfly, for å slippe stikkene for pasienten, den er lett tilgjengelig da der er en slange på, slipper å snu.

jevn konsetrasjon, og en lang virketid, som du skriver

Vi bruker Scopalamin ja ved surkling. Morfin til smertelindring, midazolam (dormikum) ved uro, og haldol ved kvalme, og ved noen former for uro. Med disse medikamentene ser det ut som vi får lindret det fleste fysiske plager, samt en god munnpleie er jo kjempeviktig.

 

Takk for ros :)

 

Her på forumet virker det som om scopolamin er blitt ganske vanlig å bruke i terminal pleie. Nå er det en god stund siden jeg jobbet fast på sykehus, lurer på om man har blitt flink til å bruke dette på sykehusene også. Er det noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det veldig varierende praksis og en stadig tilbakevendende diskusjon om når man avslutter behandling, i hvilken grad man avslutter, om man gir O2 eller væske ol.

Vi er skjønt enige om at pasienten ikke skal lide, så smertestillende og munnstell/fukting av munn er en selvfølge. Hva væske angår diskuterer legene seg imellom, noen vil gi en liter mens andre avstår, så ligger pasienten uten væske noen dager før det kommer en ny lege (evt sykepleier) og syns synd på vedkommende som ligger der (komatøs) og tørster... (og her kunne diskusjonen fortsatt, hvorfor skal terminale pasienter ha antibiotika og CPAP til siste åndedrag....!?!)

Er pasienten helt klart terminal og ikke selv gir uttrykk for tørste foretrekker jeg å ikke gi væske.

 

Interessant å se at M Skopolamin er mye i bruk, vi bruker mest Morfin, men jeg ser her helt klart fordelen med skopolamin - noe å ta videre :)

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det veldig varierende praksis og en stadig tilbakevendende diskusjon om når man avslutter behandling, i hvilken grad man avslutter, om man gir O2 eller væske ol.

Vi er skjønt enige om at pasienten ikke skal lide, så smertestillende og munnstell/fukting av munn er en selvfølge. Hva væske angår diskuterer legene seg imellom, noen vil gi en liter mens andre avstår, så ligger pasienten uten væske noen dager før det kommer en ny lege (evt sykepleier) og syns synd på vedkommende som ligger der (komatøs) og tørster... (og her kunne diskusjonen fortsatt, hvorfor skal terminale pasienter ha antibiotika og CPAP til siste åndedrag....!?!)

Er pasienten helt klart terminal og ikke selv gir uttrykk for tørste foretrekker jeg å ikke gi væske.

 

Interessant å se at M Skopolamin er mye i bruk, vi bruker mest Morfin, men jeg ser her helt klart fordelen med skopolamin - noe å ta videre :)

 

 

Kjenner igjen dette, skikkelig frustrerende ;)

Men antibiotika synes jeg av og til kan være på sin plass. Tenker spesielt på urinveisinfeksjon. Da vi antibiotika være smertelindrende, og neppe livsforlengende.

Fant en gammel artikkel i sykepleien hvor de tar opp om man bør gi om kunstig væsketilføsel til døende : http://www.sykepleien.no/article.php?artic...p;categoryID=26

Link to comment
Share on other sites

Vi gir en liter iv daglig i preterminal fase. Dette går ikke under livsforlengende behandling, men kan avhjelpe en del prosesser i kroppen iflg pall.lege som har tilsyn hos oss. Når vi er inne i terminal fase er det sjeldent vi gir væske, kun om det er gjort avtale med pasienten på forhånd, at vedkommende ønsker dette selv.

 

Ved surkling gir vi alltid morfin scopolamin sc i butterfly. Kjempegreit. Bruker aldri sug nei.

Link to comment
Share on other sites

Må bare fortelle om da min mormor var terminal for noen år siden.

Da vi kom til sykehjemmet lå hun på rygg og surklet veldig. I tillegg var det tydelig at hun hadde store smerter pga brudd i ryggen.

Jeg ba sykepleieren om å gi henne morfin sc, men da måtte hun snakke med en lege først. Da dette var en lørdag, var det kun en telefonsvarer i andre enden da hun ringte legen.

Så ba jeg om at det ble satt paracet supp. Det kunne hun ha gjort, men hun ville ikke snu mormor på siden, derfor hadde hun ikke gjort det. Jeg måtte vise henne at det går helt fint å sette en supp selv om pas. ligger på rygg.

På eget initiativ ville spl finne frem sug, men da hun endelig hadde lokalisert det, kunne hun ikke bruke det fordi det manglet en del.

 

Min kjære 95 år gamle mormor døde med stort ubehag og mye smerter en lørdagsettermiddag i desember.

 

2 timer etter at hun døde, 4 timer etter at spl hadde ringt legen, ringte han tilbake! :)

 

Har ikke orket å ta opp denne saken, men hadde veldig lyst til å melde sykehjemmet til fylkeslegen i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Huff, dette var en fryktelig opplevelse som ikke skulle forekommet.Hvor var legen!?!?

Egentlig ville det vel vært naturlig at sykepleieren hadde konferert med legen tidlgere,når mormoren din begynte å bli terminal. Slik at de kunne hatt en stående ordre om å gi morfin ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Huff, dette var en fryktelig opplevelse som ikke skulle forekommet.Hvor var legen!?!?

Egentlig ville det vel vært naturlig at sykepleieren hadde konferert med legen tidlgere,når mormoren din begynte å bli terminal. Slik at de kunne hatt en stående ordre om å gi morfin ved behov.

Hadde jeg ikke vært sykepleier hadde jeg nok ikke reagert så sterkt på hva som ble gjort/ikke gjort!

Dette var på et sykehjem og tilsynslegene tilhørte så vidt jeg kunne skjønne et legekontor som da var stengt i helgene. Men at det kan ta 4 timer før man svarer på en vakttelefon, er meg ubegripelig.

Den svenske, litt eldre sykepleieren som var på vakt, var nok av den tafatte sorten, jeg måtte jo hele tiden fortelle henne hva hun skulle/burde gjøre. De ventet også så lenge med å kontakt oss at min bror ikke rakk hjem fra Trondheim.

 

Nå er dette noen år siden, men det hender jeg tenker på det en gang i blant.

Link to comment
Share on other sites

(...) Men at det kan ta 4 timer før man svarer på en vakttelefon, er meg ubegripelig.

 

Hun måtte da kunne henvendt seg til Legevakten hvis legen ikke svarte! Så trist at noen må oppleve å dø med smerter.

 

Svært interessant tråd og mange flotte innlegg. Dessverre oppdaget jeg ikke denne tråden før i dag, da jeg er så opptatt av patologi- lesing om dagen :). Jeg kan også legge til at jeg har god erfaring med Morfin scopolamin, og har intrykk at det blir mer og mer brukt hos terminal pasienter. Når det gjelder butterfly, er det noe jeg kun har hørt om, men aldri sett på jobb. Noen som vil forteller meg helt kort hvordan det virker?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy