Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleieproblem, ulcerøs kolitt. (eksamen)


Ainita90

Recommended Posts

Hei!

 

Holder på med hjemmeeksamen nå hvor jeg skal gjøre rede for en pasientsituasjon og velge et sykepleieproblem med utgangspunkt i pasientens situasjon fra post eller preoperative fasen. Jeg har valgt en pasient som har fått forverring av ulcerøs kolitt og har nå fått ileostomi.

 

Har dere noen forslag til et sykepleieproblem?

 

Håper på svar:)

Link to comment
Share on other sites

Hva med de psykiske problemene rundt det å få ileostomi? For de fleste er det en helt utenkelig situasjon å få pose på magen, og man lurer på hvordan man skal greie å leve med den og takle stell o.l.

 

Takk:) Jeg tenkte faktisk på det, men var litt usikker på om jeg skulle velge et psykososialt og fysisk problem. Jeg tenkte enten smerter etter operasjonen eller informasjon, livskvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Guest GastroKirurgisk sykepleier

Fysisk og psykisk sykepleieproblem hos pasienter med ulcerøs colitt og utlagt tarm:

 

* ileostomi syndrom: Over 1 liter på stomi, pas er i fare for å bli dehydrert. ( Pasienten er i fare for dehydrering som følge av høy output på sin stomi)

* Utfordringer i forhold til egen kropp og seksualitet

Link to comment
Share on other sites

Ja informasjon på forhånd har jo også mye og si for hvor godt man takler det etter operasjonen. Har opplevd pasienter som nekter å se ned på magen sin f.eks, vil ikke røre posen, synes det er veldig ubehagelig bare å tenke på at posen henger der... Kanskje det vanskeligste problemet er hvordan hjelpe pasienten til å bli komfortablel med stomien, og lære seg å leve med den. Og superviktig å sette seg ned sammen med pasienten før operasjonen, vise stomiutstyr, snakke om stomien, plassering, stell osv. Det kan bli veldig mye og overveldende informasjon om alt skal komme etter operasjonen. Og pasienten har helt sikkert en del spørsmål!

Etter operasjonen er det først og fremst å venne seg til stomien, se på stell, delta etter hvert, og til slutt prøve alene med veiledning før hjemreise. Det vanskeligste er jo når pasienten absolutt ikke orker noe med stomien å gjøre, da må hjemmesykepleien inn i bildet, så man får en mye saktere opplæring. For målet er jo at man skal greie dette selv, slik at man ikke er avhengig av hjelp for å "gå på do", ihvertfall for yngre mennesker. Å snakke med støttegrupper eller tidligere stomiopererte kan også være nyttig for mange etter operasjonen, selv om man har et godt eller anstrengt forhold til stomien, da kan man se hvor normalt liv en annen person med stomi kan ha :)

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne at for mange pasienter med ulcerøs kolitt vil det være en lettelse å få stomi. Men det får en jo fort kartlagt preopr. Andre aktuelle sykepleieproblem kan være f.eks: manglende kunnskap (relatert til stomi), fare for forstyrrelse i væske/elektrolyttbalanse (mange taper mye væske på en ileostomi), risiko for sår hud peristomalt. Eller hva med seksualitet og stomi?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy