Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nattevakter øke faren for brystkreft


Recommended Posts

Hei,

 

""Nestleder Unni Hembre i Norsk sykepleierforbund sier de skal se på muligheten for at nattevaktene blir tilrettelagt bedre. Reporter: Eline Buvarp Aardal.

Det farligste er mange nattevakter på rad. Det ser ut til å være uheldig og øke faren for brystkreft, sier forsker Jenny Anne Sigstad Lie ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) til NRK.""

 

Jeg har lest denne artikkelen som ligger paa Nyheter NRK,og det er litt uklart, jeg tror ikke det,hva som er deres meningen om ?

 

 

Takk skal det ha.

Link to comment
Share on other sites

Det står om det i denne artikkelen også http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4081846.ece

 

Jeg klipper ut en liten del av artikkelen:

- Risikoen for å få brystkreft øker med 80 prosent hos sykepleiere som har arbeidet mer enn fem år i en turnus med minst seks påfølgende nattevakter. Og tendensen er klar: Jo flere nattevakter man jobber sammenhengende, desto mer øker risikoen for å rammes.

 

De som er inkludert i studien er utdannet før 1985, og har fått påvist brystkreft fra 1990 og frem til 2007.

 

Det sier forsker Jenny Anne Sigstad Lie ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami). Hun kan nå legge frem nye, oppsiktsvekkende funn fra en omfattende studie av brystkreft blant norske sykepleiere. Her blir det for første gang påvist en sammenheng mellom antall nattevakter og hvor stor risikoen for brystkreft er.

 

Man har jo lenge ment at det er økt forekomst av brystkreft blant nattarbeidere, så jeg tror nok det stemmer dessverre.

Heldigvis har jeg aldri jobbet mer enn 4 netter i strekk. Er det egentlig så mange som jobber så mye som 6 netter i strekk? Det må jo være kjempetøft, ikke rart det går på helsa løs.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy