Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bør jeg finne en ny jobb?


Guest Guest

Recommended Posts

Jobber per dags dato i hjemmesykepleien, og har siden første vakt ikke trivdes på jobb. Mest fordi det er utrolig vanskelig å bli kjent med kolleger, da vi jobber langt unna kontor og dermed ofte spiser lunsj i bilen eller på et dagsenter der jeg ikke kjenner noen. Jeg er også mye yngre enn de fleste der.

Føler meg generelt utrolig alene på jobb. Er vant til å jobbe i et godt arbeidsmiljø der vi har funnet på ting på fritiden etc. Jeg blir veldig usikker når jeg må samarbeide om pasienter under f.eks. forflytning med nye folk nesten hver vakt. Og da ofte folk som ikke virker særlig interesserte i å bli kjent med meg heller. Jeg har tidligere følt at jeg har mestret jobben min veldig bra (når jeg har vært i praksis på sykehus etc.), så det er veldig ekkelt å plutselig skulle føle seg så usikker. Bare det å komme inn på kontorene før rapport og måtte si hei til "tusen" nye ansikter hver gang gjør at jeg blir stresset og føler meg veldig malplassert.

Jeg går sisteåret på sykepleierstudiet, og opplever dessverre også at enkelte hjelpepleiere tar på seg mine oppgaver og min rute, men jeg tør ikke å si fra. Takket uheldigvis ja til å jobbe en ekstravakt, og ligger nå uten å få sove, helt fortvilt siden jeg vet at jeg kommer til å være ekstra sliten på grunn av at jeg ikke har sovet. Får en angstlignende følelse, og det er utrolig kjipt. Blir helt fortvilt!

 

Hva ville dere ha gjort? Det er ingen aktuelle ledige stillinger her jeg bor, og jeg er helt avhengig av inntektene jobben gir. Alternativene slik jeg ser det er å høre rundt på alle institusjoner her eller å søke jobb på sykehuset som ligger ca.30minutter fra der jeg bor. Jeg tror dessverre ikke situasjonen der jeg er nå kommer til å endre seg.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: du er ikke alene med å føle det sånn.. Jeg jobbet i hjemmesykepleien i sommer, og jeg sa i fra meg jobben så fort kontrakten min gikk ut.

 

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg, var å høre rundt på alle institusjonene og søke jobb på sykehuset. Jeg ville heller pendlet 30 minutter til en jobb jeg trives i! :) Det er trossalt viktig å trives i jobben sin!:-) Håper i allefall at det ordner seg for deg! Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.student

Tusen takk for svar!

Da jeg kom på vakt i går etter en søvnløs natt, fant jeg tilfeldigvis en perm liggende på et bord der det lå vaktlister for denne uka inni. De har satt meg opp på tre vakter uten å spørre. Da jeg spurte hvorfor fikk jeg beskjed om at de trodde jeg hadde fått juleturnus, eller i det minste sjekket Min Arbeidsplan- jeg har ikke fått juleturnus og har ikke fått tilgang til Min Arbeidsplan... Så nå har jeg dobbeltbooket vakter (jobber av og til natt ved en annen institusjon), så jeg skal jobbe kveld-dag-natt-kveld kommende helg. Det er jo bare flaks at jeg i det hele tatt er i byen, hva hadde de gjort om jeg var bortreist?

Uansett- dette ødelegger jula veldig, da jeg ikke rekker stort annet enn å jobbe, og i tillegg blir så stresset at jeg sliter med søvnen før vaktene. På vakten i går gikk det bra med alle pasientene- det er alt mellom som skurrer. Når det var tid for lunsj dro jeg inn til dagsenteret, men hun jeg gikk på vakt med var ikke der. Jeg bestemte meg for å spise i bilen, fremfor å gå inn alene. Jeg ringte min kollega, og da sa hun at hun hadde spist lunsj hjemme, selv om vi avtalte å spise på dagsenteret.

Dro hjem med en dårlig følelse rett og slett, jeg føler meg ufortjent dum når jeg knapt får informasjon hele tiden, og de jeg jobber med er så fraværende. Et par stykker av de jeg har gått noen ekstravakter sammen med er veldig hyggelige da, så kanskje jeg kan spørre om å få fasthelg sammen med en av dem. Har også sendt mail til en institusjon rett ved her jeg bor, og spurt om de trenger folk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.student

Trådstarter her igjen, har nå sagt fra meg min faste stilling og skal heller ta vakter når jeg har mulighet til det. Tror det kan fungere frem til jeg er ferdigutdannet iallefall.

Har fortsatt igjen en sykehuspraksis, og håper på å få plass på akuttmottaket eller kanskje intensiv, kanskje en av dem blir min neste arbeidsplass? Synes begge avdelingene virker veldig spennende iallefall :)

Link to comment
Share on other sites

Håper det fungerer! :)

 

Ja, kanskje det! Jeg vet noen sykehus tar studenter inn til for eksempel sommerjobb, etter at de har hatt praksis der. Selv skal jeg ut i medisinsk praksis nå før sommeren, og håper jeg får på det nærmeste sykehuset og at jeg kan kapre en sommerjobb der! :) Har veeeeeldig lyst til å jobbe på sykehus :D

 

Lykke til!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går fint å få jobb på sykehus som student. Jeg fikk jobb etter at jeg var ferdig med førsteåret, og det er flere i klassen min som har fått jobb på sykehusene skolen har avtale med, etter endt praksis. Det er ingen som har fått jobb på intensiven som student, men akuttmottaket tar imot studenter, men helst tredjeårsstudenter. Snakker på vegne av lokalsykehuset der jeg bor, det er selvsagt mulig andre sykehus ar en annen praksis.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy