Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan noen løse oppgavene?


Guest Sondre

Recommended Posts

Guest Sondre

Skulle ha hatt hjelp til å løse denne oppgaven, da dette var litt for vanskelig for meg :-(

Håper noen kan hjelpe :-)

 

 

Oppgave:

1.

A: En pasient skal ha behandling med Weifapenin dråper med styrke 250 mg/ml. 1 ml tilsvarer her 30 dråper. Et barn på 16 kg skal ha døgndose på 25 mg/kg/døgn.

Hvor mange dråper tilsvarer døgndosen?

B: Et barn får 0,2 ml av en injeksjonsvæske med styrken 10 mg/ml.

Hvor mange mg virkestoff tilsvarer 0,2 ml?

 

2.

Diclocil infusjonssubstans inneholder 500 mg. Hetteglasset tilsettes 5 ml for å tilbrede en stamoppløsning.

Legen har rekvirert dosen 50 mg/kg/døgn fordelt på 3 doser til en pasient som veier 24 kg. Hver dose tilsettes 100 ml NaCl infusjonsvæske 9 mg/ml og gis i løpet av 30 min.

A: Hva blir styrken i stamoppløsningen?

B: Hvor mange ml av stamoppløsningen tilsvarer en enkeltdose?

C: Hva blir styrken i infusjonen?

D: Hva blir infusjonshastighet regnet som i dråper/minutt(1 ml i dette tilfelle tilsvarer 20 dråper)?

 

På forhånd takk for evt hjelp....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest student

1a)

16 kg (barnets vekt) x 25 mg/kg. Du kan da stryke kg, og kun gange 16 x 25 mg, som er 400 mg. Videre tar du 400 mg og deler på 250mg/ml og stryker mg. Du har da 1,6 til svar. Deretter tar du 1,6 x 30 = 48 dråper/døgnet.

 

1b)

Mengde ganger styrke for å få dose. Regnestykket blir da 10 mg/ml x 0,2 ml. Igjen stryker du ml da det er på begge sider av regnestykker, og du sitter igjen med 10 mg x 0,2 = 2 mg.

 

Oppgave 2 kan jeg ikke hjelpe deg med da jeg ikke har mer tid til overs, forøvrig første dagen min med medikamentregning. Hvis du er usikker bruk DSM (Dose, styrke, mengde). Finn ut hva de ser etter i oppgaven og fyll inn i tabellen, gjør det veldig enkelt. Husk alle SI-enhetene i regnestykkene og kontrollregning!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy