Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan dette gjøres under BT måling?


Guest Camilla

Recommended Posts

Guest Camilla

Hei! Jeg er student i praksis på sykehjem. Jeg er godt kjent med prosedyren i forhold til å måle blodtrykk, men stusser på måten veilederen min gjør det på. Mens hun gradvis slipper ut lufta for å finne over- og undertrykk, pumper hun opp igjen flere ganger midt i prosessen.

F. eks hvis hun først pumper opp til 200 mmHg, og er usikker på om det systoliske trykket var 120, pumper hun opp igjen et par ganger fra 120, for å igjen slippe lufta gradvis ut igjen for "å være sikker".

Når jeg måler slipper jeg alltid lufta gradvis og helt ut (uten å pumpe opp igjen). Jeg vet det kan være vanskelig å høre, men trodde det ble feilmålinger dersom man pumpet opp igjen flere ganger under samme prosess?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet flere gjør det på denne måten, gjerne pumper de opp igjen 1-2 ganger for å dobbelt sjekke seg selv (om de faktisk hørte, da de mener de gjorde). Selv synes jeg det er vanskelig å gjøre det sånn, jeg gjør som deg - slipper lufta gradvis helt ut. Så venter jeg heller noen minutter før jeg sjekker igjen, hvis jeg er usikker. :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy