Jump to content
Sykepleiediskusjon

Gravid og skal begynne på kreftavdeling!


Guest Trine

Recommended Posts

Guest Trine

Hei! Idag fant jeg ut at jeg plutselig var blitt gravid med nr 2. Pga sykdom hadde legen min spådd en langt lengre forsøksperiode før vi ble gravid. Nå har det seg slik at jeg om kort tid skal begynne i ny jobb ved em hematologisk avdeling. Her byr det på utfordringer mtp cytostatika og natt. Er fortvilt og redd for å bli upopulær på jobb når jeg begynner der, og at mine nye kollegaer skal synes jeg er en belastning. Er det noe som har erfaringer og tanker om dette? Hvordan tilrettelegges det? Kan de oppfordre meg til å ikke begynne? Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, så flott at du ble så fort gravid :)

Du skal absolutt begynne i denne jobben hvis det er det du ønsker.Dette er endel av livet.

Når man er nyansatt er man mer sårbar og redd for å bli upopulær, men de blir nok ikke sure fordi du er gravid.

Du trenger tilrettelegging og det er de nok vant til. Jeg tenker at du kanskje ikke skal ha nattevakter og at du ikke bør være i kontakt med cytostatika.

Egentlig er det vel så greit at du er nyansatt tenker jeg, Mer belastende når en med lang erfaring ikke kan gjøre diverse arbeidsoppgaver.

Jeg ville sagt fra til avdelingsleder så fort som mulig at du er gravid, og hørt hvordan de tilrettelegger for deg.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som gravid :-)
Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over. Du skal ikke være i kontakt med cytostatika og pasienter som skiller ut cytostatika gjennom kroppsvæsker (under kur og de første tre døgn etter avsluttet kur). Men dette bruker ikke være noe problem, graviditet blant sykepleiere er ikke noe uvanlig for å si det slik. Pasientbelastning er som regel slik at det er mindretallet av pasienten som har såkalt cyt.smitte :-) Tilrettelegging ifht det er dermed som regel ikke noe problem. Lykke til i ny jobb og med svangerskapet, du har en spennende tid som venter :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy