Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sår!


Guest IDa

Recommended Posts

Hei!

 

Det finnes så utrolig mye sårprodukter. Jeg er nyutdannet og litt forvirret. Kan noen svare meg på følgende?

 

Hva brukes aquacell for og hvordan brukes den? Hva er forskjell på aquacell ag og uten ag?

Når bruker man Silflex?

Hva bruker man Purilon gel for? Og når bruke dette?

Når brukes cavilon og hva er forskjellen på det og zink?

 

 

Ellers annen info om sår er jeg veldig takknemlig for!

 

:-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei du, jeg kan forsøke å svare så godt jeg kan, så kan eventuelt andre supplere litt!

 

Acuacell brukes i utgangspunktet for å drenere væskende sår ved at den absorberer væske svært godt. Acuacell AG har samme funksjon, men har i tillegg sølv i seg, som også er bakteriedrepende. (Så brukes gjerne i væskende sår hvor man ser tegn til purulens.)

Silflex har i det minste jeg brukt i sår hvor det er fare for at annen bandasje skal feste seg i såret, samtidig som det bidrar til å drenere en del væske. (Her må gjerne folk supplere)

Purilon gel eller intrasite gel som jeg også kaller det brukes for å løsne nekroser slik at du kommer inn til selve såret. Purilon kan vel dessuten også brukes i de fleste sår som en slags desinfeksjon, og er et av de mest anvendelige sårproduktene jeg kjenner til. Kan brukes i omtrent alle sår!

Cavilon og Zinc har (i mine øyne) omtrent samme funksjon, nemlig at man ønsker å beskytte sårkantene. Cavilon lager rett og slett en liten "film" over sårkanten som gjør at den ikke sprekker opp, mens zinc bidrar til å øke sårtilhelingen.

 

Ellers så vet jeg at man bruker mer og mer honningsalver i sårbehandling, spesielt i kroniske/infiserte sår. http://tidsskriftet.no/article/1833071/

Har selv hatt veldig god erfaring med honning!

 

Ellers håper jeg noen kan utfylle litt, mye av det jeg sier her er vel for det meste basert på personlige erfaringer! Mulig det er noen andre bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Honey dressings do not increase rates of healing significantly in venous leg ulcers when used as an adjuvant to compression. Honey may delay healing in partial- and full-thickness burns in comparison to early excision and grafting, and in cutaneous Leishmaniasis when used as an adjuvant with meglumine antimoniate. Honey might be superior to some conventional dressing materials, but there is considerable uncertainty about the replicability and applicability of this evidence. There is insufficient evidence to guide clinical practice in other types of wounds, and health services may wish to consider avoiding routine use of honey dressings until sufficie

 

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD005083.pub3/abstract;jsessionid=EEBC05E2675E37BF33181B7A157A7F92.f02t02

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy