Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pårørende spør om vi skal kose!


cerebellum

Recommended Posts

Heisann!

Jeg jobber på aldershjem og har opplevd ubehagelige tilnærmelser av en pårørende. Denne pårørende har sagt diverse ting til oss som jobber der, som er ganske ubehagelig. Og det er vanskelig å vite hvordan en skal reagere og oppføre seg i slike situajsoner. Hva er lov å si og hva er ikke lov? Det er vanskelig å være profesjonell når slike ting skjer.

 

Situasjonen som både jeg og ande har opplevd er at han f.eks sier "du er søt", "vil du være med meg hjem etter jobb", "skal vi kose litt" ol.

 

Jeg skjønner at slike ting må tas opp med avd.leder, men hva kan jeg/vi gjøre dersom vi er i en slik situasjon? Hva kan vi si/gjøre der og da? Er det ok å bare gå vekk fra rommet/der han spør?

 

De er fort gjort at dette går litt utover pasienten. Jeg merker at både jeg og andre prøver å unngå å være den som f.eks går inn til pasienten hvis han skal ha mat, bli snudd ol. når pårørende er der.

Link to comment
Share on other sites

Guest Student1

På slike tilnærmelser hadde jeg sagt klart nei, og at jeg ikke ønsker slike henvendelser igjen. Videre ville jeg tatt det opp med arbeidsgiver (Avd.leder) slik at de er klar over situasjonen i tilfelle det skulle komme noen anklager mot deg som pleiepersonell i fremtiden på grunn av en fornærmet pårørende. Det må også diskuteres hvorvidt dette skal politianmeldes.

 

Uansett, si nei og ta det opp med avd.leder. Det er din kropp!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Si fra til avdelingsleder! Det skal ikke være sånn å gå på jobb! Så får vedkommende ta praten med denne pårørende, det kan jo være at han tror han er guds gave til kvinner, eller at han er ustyrtelig morsom og ikke tror at det oppfattes på en ekkel og negativ måte. Gå gjerne flere sammen om å snakke med avdelingsleder

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy