Jump to content
Sykepleiediskusjon

Legemiddel regnestykke


Guest Gjest

Recommended Posts

 

Jeg prøver på ingen måte å forhellige meg selv fordi jeg tar legemiddelregning på alvor. Jeg ser bare ikke hvordan det er mulig å argumentere for at det er greit at noen ikke forstår helt grunnleggende medikamentregning. Det blir i mine øyne helt feil å be tilfeldige om hjelp på nettet til dette hvis man faktisk er ferdig utdannet med et slikt medisinansvar. Personen må i så fall ta kontakt med sin arbeidsgiver og kreve medikamentkurs hvis man er så usikker.

 

Det kanskje er min måte å skrive på som fremkommer som lite ydmyk. Hvis det er mer nyansering du mener jeg bør ha i mitt skriftlige språk så er jeg ikke en type som dill-daller omkring og lever på en hvit sky som en engel. Men det betyr ikke at jeg bastant mener jeg har rett i en hver gitt situasjon. Har jeg feil, så er det helt greit å si fra om det, og det har jeg ingen problemer med.

 

Jeg sier heller ikke at legene doserer medikamentene ned til 3 desimaler, men at det er slik jeg har oppfattet at spl.studentene jeg har snakket med har gjort det, regnet til 3 desimaler. 3 desimaler kan oppstå hvis du skal fortynne videre, så legemidlet er ikke nødvendigvis dosert til 3 desimaler. F.eks. at det regnes ut til 3,5048, deretter avrundes det til 3,505, og så 3,51. Hadde vi stoppet på 2 desimaler hadde vi bare fått 3,50 (pga. 3,504). Sikkert ikke av noen betydning for medikamentet, men likevel.

 

 

 

Dessverre er det til tider vanskelig og forstå hva du egentlig vil frem til i dine innlegg.

 

 

Tror du heller ikke forstår helt hva jeg mener. Jeg mener det er feil å spørre om så her grunnleggende medikamentregning hvis man er ferdig utdannet sykepleier. Har man så store vansker bør man heller be om medikamentkurs. Skal man springe på internett hver gang man trenger hjelp til et medikament, og hva hvis de som svarer gir deg feil svar? Har heller aldri sagt at det gjør deg til en dårlig sykepleier for at du ikke kan alt. Det er ikke alt en har bruk for å kunne avhengig av arbeidsplass. En sykepleier på nevro har lite nytte av f.eks. ortopedisk kunnskap.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Du er helt på bærtur og har ikke skjønnt en drit av hva som har blitt skrevet.
Link to comment
Share on other sites

 

 

Tror du heller ikke forstår helt hva jeg mener. Jeg mener det er feil å spørre om så her grunnleggende medikamentregning hvis man er ferdig utdannet sykepleier.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Så isteden for og spørre skal man late som man kan alt? Det er da det blir feil.

 

Jeg trur ikke den personen baseter seg kun på ett svar fra nettet. Att få medikamemtkurs som nyutdanna er supert og det burde man få ved hver eneste ny jobb, men det er ikke sikkert det går å få til med en gang i virkligheten.

 

Man kan som spl ha mindre kunnskap i noen ting og mefe kunnskap i andre ting.

 

Medikamemtregning er regning, noenlunde basik regning som hvem som helst som kan basic mmatematikk kan klare av. Man treng ikke å være spl eller spl-student for og regne ut en dose. Man treng heller ikke å ha noen kunnskap om medikament for og regne ut en dose.

 

Jeg selv ær ikke noen flink i matematik og heler ikke i medikamentregning, tog langt tid før jeg fikk det til. Idag har jeg ikke medikamentregning i jobben utan får kun ferdig doserte ordinationee av legen.

 

Medikamemthåntering er som jeg ser (og mange med mog) noen helt annet wn medikamentregning. Disse hører ikke sammen. Man kan være dårlig/svak i medikamentregning og stille enligt deg dumme spm men det betyr ikke at man ikke har den grunnleggende kunnskapen i medikamemthåntering.

 

Jeg synes det er modig og supert å spørre om ting man er usikker på, ex "En pasient skal ha 400mg selexid. Ampullen på 1g tørrstoff tilsettes 9ml Nacl for utblanding.

Hvor mye skal jeg trekke opp?"

I min jobb så får personen dosen i tablett form så jeg hade absolut kunet stille samme spm å da har jeg enda jobbet som spl i nesten 2 år.

 

Så jeg ser ikle hvorfør det er feil å stelle spm om så jer grundleggende medikamentregning hvis man er ferdig utdanna sykepleier. Jeg synes det er bra att slike spm blir stellt.

Link to comment
Share on other sites

1g * 1000 = 1000mg

 

Dk (dose konsentrat): 1000 mg

Sk (styrke konsentrat): 111mg/ml

Mk (Mengde konsentrat): 9 ml NaCl

 

Sk = Dk : Mk

Sk = 1000 mg : 9 ml

Sk = 111 mg/ml

 

Her har jeg funnet ut dose per ml.

 

Dose som skal gis: 400mg

Styrke på blandingen: 111mg/ml

Mengde = D : S

 

Mengde = 400mg : 111mg/ml

Mengde = 3,60 ml

 

Husk avrundingsreglene:

  • Tall mindre enn 1 oppgis med 3 desimaler
  • Tall mellom 1 og 10 oppgis med 2 desimaler
  • Tall mellom 10 og 100 oppgis med 1 desimal
  • Tall større enn 100 oppgis med 0 desimaler
Med unntak av barn som alltid skal ha 3 desimaler.

 

Mvh.

Spl.stud. 2 året.

Ser man i felleskatalogen så får man korrekt svar hvilket er 4ml. Å rote med desimaler blir bare dumt å vansklig.
Link to comment
Share on other sites

Guest spl.stud.

Du er helt på bærtur og har ikke skjønnt en drit av hva som har blitt skrevet.

 

Ingen grunn til å bruke slik språkbruk bare på grunn av en diskusjon. Jeg sier det er til tider vanskelig å forstå hva du prøver å formidle, delvis fordi måten du formulerer deg på gir lite mening. Jeg kan forstå når du bruker feil bokstaver i ord, men når setningene blir et sammensurium uten like forsvinner det du prøver å si.

 

Ser man i felleskatalogen så får man korrekt svar hvilket er 4ml. Å rote med desimaler blir bare dumt å vansklig.

 

Men dette er en regneoppgave. På medikamentregningsprøven får man ikke bruke felleskatalogen, og må benytte de tallene som er gitt.

 

 

Videre til den enorme veggen av tekst du har skrevet så er jeg enig i at det er bra at en sykepleier spør om hjelp når kunnskapen kommer til kort. Selv havner jeg i situasjoner hvor jeg ikke har tilstrekkelig kunnskap, og må spørre kollegaer eller sjekke faglitteratur.

 

Denne diskusjonen har i tillegg sporet helt av fra et grunnleggende medikamentregningsspørsmål til en lang diskusjon hvorvidt trådstarteren er ferdigutdannet sykepleier og ikke kan medikamentregning eller ikke. Jeg tolker trådstarter som en student, og da gjelder de punktene jeg skrev i svaret til trådstarteren. Å diskutere dette videre blir bare synsing og gjetting angående trådstarters kompetanse. Igjen anser jeg meg derfor helt ferdig med denne diskusjonen IdaJ, så får vi heller være enige om å være uenige på de andre punktene.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen grunn til å bruke slik språkbruk bare på grunn av en diskusjon. Jeg sier det er til tider vanskelig å forstå hva du prøver å formidle, delvis fordi måten du formulerer deg på gir lite mening. Jeg kan forstå når du bruker feil bokstaver i ord, men når setningene blir et sammensurium uten like forsvinner det du prøver å si.

 

 

Men dette er en regneoppgave. På medikamentregningsprøven får man ikke bruke felleskatalogen, og må benytte de tallene som er gitt.

 

 

Videre til den enorme veggen av tekst du har skrevet så er jeg enig i at det er bra at en sykepleier spør om hjelp når kunnskapen kommer til kort. Selv havner jeg i situasjoner hvor jeg ikke har tilstrekkelig kunnskap, og må spørre kollegaer eller sjekke faglitteratur.

 

Denne diskusjonen har i tillegg sporet helt av fra et grunnleggende medikamentregningsspørsmål til en lang diskusjon hvorvidt trådstarteren er ferdigutdannet sykepleier og ikke kan medikamentregning eller ikke. Jeg tolker trådstarter som en student, og da gjelder de punktene jeg skrev i svaret til trådstarteren. Å diskutere dette videre blir bare synsing og gjetting angående trådstarters kompetanse. Igjen anser jeg meg derfor helt ferdig med denne diskusjonen IdaJ, så får vi heller være enige om å være uenige på de andre punktene.

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

En regningsuppgave ja som kan være entwn fra en eksamensoppgift eller virkeligheten. I virkligheten bruker man felleskatalogen.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy