Jump to content
Sykepleiediskusjon

Blodtrykksmåling


Guest Nyutdannet

Recommended Posts

Guest Nyutdannet

Hei!

Jeg mener at vi lærte på skolen at blodtrykket skal måles på venstre arm siden det er "nærmest hjertet." Har spurt flere av mine medstudenter og kolleger som også mener dette, mens andre kollegaer og leger sier det skal måles på høyre arm. Har lest litt på nettet og der står det noen steder at blodtrykket skal måles på venstre arm, men på f. eks PPS står det at det er mest vanlig å måle blodtrykket på høyre arm. Andre steder står det at det skal måles på den armen man skriver med. En annen plass igjen står det at det skal måles på den armen hvor blodtrykket vanligvis er høyest... blir helt forvirret jeg. Noen som vet hva som er riktig (og hvorfor det er riktig)? :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart at du blir forvirret. Jeg har aldri hørt at man skal bruke en arm fremfor en annen.

Men man bør velge den armen som er best egnet, feks velge den uten PVK, skader, sår. Eller hvis pasienten tidligere har fått fjernet lymfeknuter i armhulen, bør BT måling unngås på den armen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lærte på en avdeling jeg var i praksis, at også pasienter som går i dialyse, og som har en såkalt AV-fistel på armen (ofte underarm) eller planlegger å få lagt inn AV-fistel i fremtiden, bør unngå BT-måling på denne armen. Dette var for å avlaste den mest mulig, siden den må være friskest mulig til dialyse. Samme at man unngår å legge venefloner, ta blodprøver og andre ting på den aktuelle armen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ved å ta blodtrykk på begge sider, spesielt på uavklarte sterke mage- eller ryggsmerter kan man få en indikasjon på AAA dersom stort avvik. Og du kan ha reddet et liv. Abdominalt aorta aneurisme spes. hvis lekkasjen har begynt kan gi utslag som signifikant ulik bt h/v. Gjør dette til en vanlig prosedyre på uavklarte magesmerter, ryggsmerter (extra obs! Mellom skulderbladene). Du kan redde liv enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy