Jump to content
Sykepleiediskusjon

Permisjon uten lønn


banshee

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er i en litt "rar" situasjon nå som jeg gjerne skulle hatt litt hjelp med da arbeidskontrakten er litt uklar på det området...

 

Jeg har en far som bor i en annen del av landet som begynner i blitt noe skrøpelig. Ønsker å ta permisjon 3-6 mnd for å bo hjemme/i nærheten en stund å se

hvordan det egentlig ligger an med helsa hans. Han er ikke typen til å klage over noe, men ut i fra telefonsamtaler har jeg alikevel blitt bekymret for om det er dårligere fatt en han vil inrømme ovenfor meg (han fortalte meg bl.a. ikke om en kreftsvulst, før han plutselig skulle inlegges for noen år tilbake..)

 

Har jobber på samme avdeling i en annen by i rundt 5 år nå, og har samboer og leilighet her som blir værende, så det er ikke aktuelt å flytte for godt. Er helt avhengig av å jobbe for å kunne betale leie og div andre utgifter, så planen min var i utgangspunktet å høre om jeg kunne få permisjon i et halvt år, og jobbe på et annet sykehus nærmere min far i mellomtiden (regner med å kunne få jobb gjennom vikarbyrå eeller en deltidsstilling, i værste fall får det bli en hvilken som helst jobb jeg får tak i). Problemet er at jeg ikke vet om jeg har krav på dette, må slutte, eller i det hele tatt kan jobbe på et annet sykehus samtidig som jeg har permisjon fra det jeg allerede jobber på?

 

Det eneste jeg finner av relevans i kontrakten er "arbeidstaker må ikke, uten skriftlig forhåndssamtykke fra arbeidsgiver, ta ansettelse i eller drive virksomhet som konkurrerer med helseforetak eller virksomhet eid av helseforetak jf. lov om....osv"

 

Noen som har erfaring på dette området? Jeg kan sikkert spørre nærmeste overordnede, men vil helst ha en viss klarhet i dette selv da det ikke er sikkert at hun heller vet noe om dette...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er mulig å ha et annet vikariat en annen plass når du tar ulønnet permisjon. Vet om flere som har gjort det på min arbeidsplass for å se om de trives på den nye arbeidsplassen før de sier opp.

 

Håper du finne ut av det og at det går bra med din far :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, tanken slo meg å høre med nsf...har bare lyst til å ha en litt klarere ''plan'' først. Må uansett spare opp noen penger i tilfelle det blir vanskelig å få jobb, så har god tid. Godt å høre det ser ut som det er gjennomførbart uten å måtte si opp ihvertfall:) takk skal du ha!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy