Jump to content
Sykepleiediskusjon

Spørsmål om stomi


Florry

Recommended Posts

Opplevde noe jeg ikke har sett før hos pasienter med stomi, og lurer på om noen kanskje kan vite hva det kan være?
Ingen på avd. hadde heller sett dette før.

Pasienten hadde en ileostomi plassert høyt opp i tarmen, og hadde dermed svært lite tarm igjen og dårlig utnyttelse av næring.
Avføringen var somregel flytende, men dette kom nok mest av at pasienten kun tok til seg flytene, og ikke fast føde.
De gangen pasienten spiste noe, kom det forholdsvis ufordøyd ut i stomien.

Så over til spørsmålet:
Under skifte på stomien oppdaget vi noe vi først trodde var avføring. Da jeg skulle vaske det bort så jeg at det var en slags "remse" med noe som mest kan minne om...pølseskinn? Veldig vanskelig å forklare! Veldig, veldig seigt slim kanskje?
Denne "remsen" eller tykke 'tråden', kom da ut fra stomien og var ved dette skiftet ca 5 cm lang. Prøvde å dra forsiktig, men det satt fast.
Grunnet uregelmessig stomi med fordypninger rundt var det vanskelig å få tett rundt stomien, så etter 3-4 timer måtte vi skifte på nytt.
Da var det kommet ut enda mer, og det var ca 15-20 cm. Vanskelig å angi farge, men blank/lyserosa vil jeg si denne "greia" var.

Hva kan dette har vært?

Kan legge til at pasienten var terminal.
Ikke lenge etter begynte pasienten å kaste opp gallefarget oppkast og det kom mengder med farget tyntflytende væske ut endetarmen.
Pasienten døde etter kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Guest Spl.stud.

Hei!

 

Blir vanskelig å si hva dette "trådlignende" preparatet er uten å se det, evt. ta prøve av det. Slim har jeg vansker med å få til å se ut som pølseskinn da slim er mer kompakt, gult og ikke lyserosa.Lyserosa høres ut som noe serøs væske eller lignende. Rart at det i tillegg satt fast, høres ut som om det er noe som kommer fra magesekken eller spiserøret og har satt seg fast i pyloriusfinkteret. Men det er vel mulig hvis IdaJ har erfaring med dette. Selv har jeg aldri opplevd det hos mine stomipasienter.

 

Tykktarmens hovedoppgave er reabsorpsjon av væske. Ved en ileostomi er tykktarmen koblet ut, og stomi-innholdet blir derfor tyntflytende. Pasienter med ileostomi er utsatt for dehydrering grunnet omkoblingen. Det er omdiskutert hvorvidt tynntarmen etter hvert kan kompensere i reabsorpsjonen etter hvert, men dette er høyst usikkert i følge gastrokirurgen jeg snakket med.

 

Du sier at pasienten er terminal, men uten tidligere sykdomshistorie og aktuelle diagnose blir det vanskelig. F.eks. hvorfor hadde pasienten utlagt tarm? Var det på grunn av ulcerøs kolitt? Chrons? Tarmkreft? Dette kunne kanskje gitt deg svar på hva preparatet var.

 

I forhold til vanskelig å feste stomi-platen mener jeg å huske at det er noe som heter stomisement som kan benyttes hvor platen skal festes hvis det er ujevn hud omkring stomien. Går hvertfall å sjekke dette! Kanskje IdaJ vet noe om dette?

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt en gastrokirurgisk avdeling og spurt om en stomisykepleier har tid til å møte deg, evt. snakke litt på telefon hvis du er interessert i å finne ut mer om dette!

 

Mvh.

Spl.stud. 2. året.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)
Som sagt vanskelig å beskrive hvordan dette så ut.
Pasienter med stomi kommer innimellom til avdelingen, men det er ikke noe de ansatte har stor erfaring med, så er kanskje ikke så rart de ikke har sett det før.
Dette er en rehabiliterings/korttidsavdeling på sykehjem.
Pasienten kom fra sykehus for palliativ behandling, men av flere årsaker kunne ikke avd. som vanligvis ville gjort det, ta i mot denne pasienten.

Det var grunnet kreft pasienten hadde utlagt tarm.

 

Når det gjelder feste av stomi-platen ble det meste prøvd, og stomisykepleier var inne i bildet der.
Oppbyggingsplate, pasta, silikongel, det meste. Men allikevel vanskelig å få til å sitte.

Jeg skal ringe til stomispl. å høre om dette, ble jo nysgjerrig på hva det var.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy