Jump to content
Sykepleiediskusjon

mucomyst, atrovent og ventoline i samme forstøver?


Guest Gjest

Recommended Posts

Atrovent og Ventoline kan blandes i samme forstøver. Mucomyst MÅ gis separat da det kan utløse bronkospasme om det gis sammen med Atrovent. Pleier å gi Mucomyst 30 min før eller etter Atrovent og Ventoline. Mucomyst bør tynnes ut med 0,5-1 ml sterilt vann halvveis i forstøverprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen registrerte interaksjoner mellom atrovent+ventoline+mucomyst, sjekk selv på felleskatalogen. jeg jobber på lungeavdeling, og selv om mucomyst er vanligst i form av bronkyl brusetablett, er det ikke rent sjelden at det gis som en cocktail sammen med atrovent og ventoline på forstøver. Prosedyren vår er enkelt å greit å blande forordnet dose mucomyst sammen med forordnet dose ventoline og atrovent, uten noe fortynning.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg spurte en gang en anestesilege om dette, hun mente at Atrovent+Ventoline bør gis først for å få åpnet opp luftveiene, sånn at forholdene i lungene er optimalisert for å "ta opp" Mucomyst når den gis alene til slutt.

 

Ellers gjør folk veldig mye forskjellig rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest spl.student1

Mener det er enten Atrovent eller Ventoline som trenger en viss pH for å fungere optimalt. Mucomyst senker visst pH'n i forstøveren, og derfor bør ikke den blandes. Som sagt, husker ikke hvilken av de det var men dette bør være noe som sykehusapoteket kan svare på!

Link to comment
Share on other sites

Guest bjørg eigard

jeg finner ikke noen bruksanvisning på hvordan jeg kan få mycomyst over i innhalatoren/ forstøveren. Flasken er forseglet på en måte som jeg ikke finner ut av hvordan en tømmer medisin over. Kan noen forklare hva jeg gjør?

 

Link to comment
Share on other sites

Mycomust kommer i helt standard hetteglass. Så du trekker bare opp på samme måte som andre medikamenter, kaster kanylen, setter på en propp eller legger fylt sprøyte i embalasjen du pakket spryta ut av, bærer medikamentet inn til pasienten og bare sprøyter det oppi slik du gjør med ventoline og atroventampuller. Eller er det en eller annen ny og fancy flaske/beholder jeg ikke har sett?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Guest Gjest med stetoskop

Hvordan skal Mucomyst inhalasjon blandes ut? 50/50 med sterilt saltvann?

 

Hvordan skal Mucomyst inhalasjon blandes ut? 50/50 med sterilt saltvann?

Hvordan? Du tar den mengden du har trukket opp og sprøyter ned i forstøveren. Så tar du en skvett NaCl oppi også. Ikke behov å være nøye med blandingsforholdet. Alt for mange som står å måler nøyaktig opp 50/50. Bortkastet. Men man kan ta litt hensyn til mengde total væske i steden. Kjedelig for pasient å sitte i evigheter med inhalatoren fordi du tilsatte 5 ml nacl ekstra. Derfor pleier jeg ikke å blande alt sammen heller, med mindre pasienten ønsker alle legemidler på en gang for å bli ferdig.

 

Forøvrig er det ikke noe galt å blande ut ventolin med mer saltvann om man ser at pasient har effekt av det. NaCl i seg selv kan også hjelpe til.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy