Jump to content
Sykepleiediskusjon

Begrunnet pleieplan - hjemmesykepleiepraksis nivå 2


Amfelia

Recommended Posts

Hei

 

Håper noen kan komme med noen tips. Skal skrive en begrunnet pleieplan med utgangspunkt i 2. års pensum, 2 diagnoser som henger sammen. jeg tar for meg alvorlig hjertesvikt og venøse leggsår. Leggsårene er grei, med tanke på tiltak og slikt. Men hva med hjertesvikten? Det vi gjør i hjemmesykepleien er jo stort sett bare å dele ut medisiner og følge med evt. endringer? Er det nok å skrive bare det på tiltaksiden? Anyone?

 

Link to comment
Share on other sites

Er selv student, på 3. året og trenger en oppfriskning på hjertesvikt, så da skriver jeg litt for meg selv her, så må dere gjerne rette på meg.
Har hentet info litt her og der, pluss husket noe selv. :D

Hjertesvikt kan gi utslag som ødemer, pga væskeopphoping. Her kan sykepleieren følge med om pasienten har ødemer, eventuelt om det varierer. Pasienten kan bruke kompresjonstrømper eller sitte med beina hevet for å lette. Ødemer gir spreng i huden, og det fører til dårligere blodsirkulasjon. Når huden får mindre oksygen og hvis pasienten i tillegg er mer immobil, gir det stor sjanse for sår og/eller trykksår.

Går pasienten på vanndrivende (diuretika) for å lette arbeidet for hjertet, så tisser ën gjerne mer, og da kan en skille ut for mye kalium, så dette bør erstattes av matvarer (bananer, appelsiner, grønnsaker). Anbefale pasienten å spise små og hyppige måltider, da store tungfordøyelige måltider gir mer belastning på hjertet.

Hvis pasienten må opp om natta for å tisse kan en tilby bekken eller tisseflaske ved sengen om natta.

Redusere saltinntaket for å lette hjertets arbeid, da salt binder væske til kroppen.
Noen pasienter har drikkerestriksjoner for å lette hjertets arbeid. Legen bestemmer i så fall det, og sykepleieren bør følge opp at pasienten overholder maks drikke i løpet av døgnet. Drikkerestriksjoner og vanndrivende kan også gi tegn på dehydrering, så en bør følge med på det.

Informasjon til pasienten hvis h*n lurer på noe.

Noe viktig jeg har glemt? Går ut i fra at pasienten ikke har en veldig alvorlig hjertesvikt siden det er i hjemmesykepleien. Hvis det er veldig alvorlig blir det også andre tiltak som hevet hjertebrett, behagelig leie, oksygentilførsel osv.

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt dersom pasienten er marevanisert så må en jo følge opp INR. Så tenker jeg vel også at regelmessige blodtrykksmålinger og pulstellinger blir viktig, slik at en forebygger altfor lav puls/BT som følge av enten betablokkere eller ACE-hemmere, eller i noen tilfeller begge deler, i tillegg til å forsikre seg om at pasienten ikke går med hypertensjon/er feilmedisinert. Fikk en gang en pasient som ble angitt som terminal, men viste seg å være overdosert på betablokkere og ACE-hemmere, hj. spl hadde ikke blodtrykksapparater tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Eg erfarte at ein pasient fekk forverring i hjertesvikten sin når eg var heime hos han i heimesjukepleiepraksis. Eg ringte til ambulanse, og han døde på sjukehuset påfølgjande dag. Eg er heilt enig i det dei andre har skreve på aktuelle tiltak. I tillegg vil eg nevne at kontaktsjukepleiaren min sa at eg måtte vere obs på at hjertesvikt kan vere svært smertefullt, og vil ofte vere en veldig skremmande opplevelse for pasienten. Ein blir på sett og vis kvalt, og det er ofte veldig skremmande. Det vil også ofte gi sterke angstsymptom, som igjen kan gjere situasjonen verre. Men dette er vel gjerne når det er en svært alvorleg hjertesvikt..?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy