Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mindre høgskoler blir en del av større universitet - konsekvenser?


Guest Kaja

Recommended Posts

I følge denne nyheten på Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ti-hoyskoler-kan-bli-universiteter--7917753.html

 

Tidligere har Høgskolen i Akershus fusjonert med Høgskolen i Oslo og blitt HiOA. Nå skal blant annet Høgskolen i Gjøvik og Høgskolen i Ålesund bli en del av NTNU i Trondheim, og blir derfor universiteter. Hva slags konsekvenser tror dere det vil få for praktiske utdanninger slik som sykepleie, å bli del av et universitet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at det blir få eller ingen praktiske forskjeller. Driften fortsetter som før og studietilbudet forblir det sammet, det er bare på papiret at skolene bytter navn. Det jeg stusser mest over er at Høgskolen i nord trøndelag fusjonerer med universitetet i nordland mens høgskolen i sør trøndelag fusjonerer med NTNU. Geografisk sett så er det jo mer logisk å fusjonere Nord- og sørtrøndelag med NTNU enn å fusjonere inn Ålesund.

Link to comment
Share on other sites

Det samme stusset jeg over! :)
Men ja, jeg håper du har rett i at det ikke blir andre konsekvenser. Det "ser jo bra ut" å være et universitet. Dermed synes jeg ikke bakgrunnen for fusjonen holder mål. Tror ikke det vil ha særlig å si for forskningsmiljøene dessverre..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tok grunnutdanningen på HiAk og går nå videreutdanning på HiOA. Nå er jo ikke disse blitt del av noe universitet, men sånn jeg ser det så har det ikke hatt noen som helst konsekvenser for grunnutdanningen at man ble slått sammen. Praksisplassene, undervisningsstedet og lærerne er det samme. Det er nok bare på papiret og høyt oppi systemet at man faktisk merker forskjellene - og uten å kunne noe som helst om det så vil jeg tro at det samme vil gjelde om det blir universiteter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy