Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til å studere som voksen


Guest Trine

Recommended Posts

Guest Trine

Hei

 

Trenger noen råd fra dere som har studert sykepleien i voksen alder. Jeg tenker nå å starte høsten 2016. Jeg er da 42. Har bra jobb idag med høy lønn, men jeg føler virkelig for å gjøre noe helt annet. Har alltid tenkt på sykepleier, så dumt av meg at jeg ikke startet med det for 20 år siden.

 

Vel, nå føler jeg for å gjøre noe med dette. Har to barn, gift og lån.

Hvordan klarte dere det økonomisk?

Hvordan var det å kombinere studielivet med familielivet?

Er det flere voksne personer som studerer?

 

Håper på mange svar:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var 32 og hadde 3 små barn da jeg startet på sykepleien. Økonomisk gikk det relativt greit, men måtte skrinlegge utenlandsferier og andre dyre utlegg. Vi levde sparsommelig på en lønn. Jeg tok ekstravakter når jeg hadde anledning. Skolemessig gjør ofte voksne studenter det godt. For meg fungerte det godt å se på studiet som en heltidsjobb hvor jeg var på skolen fra kl 08 til 16 enten jeg hadde forelesning eller ei. Så hjem til unger og middag. Etter barna var i seng på kvelden satt jeg som regel en time eller to og leste. Hvis man er strukturert klarer man både gode karakterer, innleveringer i tide, fotballtreninger, svømmehall og fri i helgene. Et mål for meg var å ha mest mulig studiefri i helgene slik at det var anledning til å ha familieliv og kanskje en ekstravakt eller to. Praksis kan være slitsomt, men du har som regel en studiedag i uka.

I vårt kull var vi en gruppe med voksne studenter som holdt sammen gjennom alle tre årene. Om man er 28 eller 45 spiller ingen rolle i denne sammenhengen :)

 

Hvis du har anledning, forsøk å legge deg opp en økonomisk buffer. Kan være greit hvis vaskemaskina ryker midt i en travel eksamensperiode.

 

 

Lykke til med studiene. Årene på sykepleien var morsome, slitsomme og fantastisk herlige :) Gled deg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Trine:)

 

Ikke for å være negativ, men du skal være glad du ikke startet på studiet for 20 år siden. jeg har jobbet i 18, er på sin alder, har spesialutdanning,MEN er ekstremt sliten av turnus. Jeg har angret mye på valget mitt og tenker på å omskolere meg .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har også et tips til deg - IKKE velg Diakonhjemmet!

 

Begynte der i høst og er veldig lite fornøyd. Jeg har desverre heller ikke kommet i en klasse hvor jeg føler meg velkommen/inkludert, så det gjør vel sitt også. Men hovedsakelig synes jeg hele studieopplegger er veldig dårlig der. Det er mange store endringer og lagt opp til nesten kun IKT (internett) forelesninger (noen få videosnutter, men hovedsakelig lesing - altså det samme som å lese pensum).

 

Velg en annen skoe er mitt råd. Og som vedkommende som sier at det er lurt å se på det som en fulltidsjobb. Gå på skolen selvom du ikke har undervisning. Jeg kom skjevt ut med en gang da jeg det ikke var forelseninger jeg kunne møte opp på og så kom jeg bakpå med å lese. Klassen min har heller ingen god kjemi i forhold til å studere sammen..

 

Men det varierer jo fra skole til skole og klasse til klasse :-)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg startet på sykepleiestudiet i høst, i en alder av 42, også på Diakonhjemmet. Veldig stor overgang fra fast jobb, men har ikke angret et øyeblikk.

Har vært heldig med læringsgruppen min, vi samarbeider mye, men savner også mer forelesninger. Arbeidsdisiplin er vitkig, jeg betrakter det som en jobb, står opp 06 som før, og bruker dagene mens min samboer er på jobb.

I høst har jeg stått til knes i totalrenovasjon av bolig, så jeg har ikke rukket å lese så mye som tenkt, og heller ikke hatt tid til ekstrajobb. Men satser på å finne relevant deltidsjobb etter jul, tror det kan bidra positivt til studiene såvel som lommeboka.

Lykke til med valget ditt, uansett hva det blir :)

MVh Barbro

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy