Jump to content
Sykepleiediskusjon

Akutt dårlig sykehjemspasient


Guest Vesla

Recommended Posts

Pasienten har kjent kols, tidligere saturert mellom 75-85. Innlagt sykehus 3 uker tidligere med kols-forverring. Har nå en lungebetennelse.

Du er alene på vakt og kommer inn til pasienten, h*n er blek og cyanotisk. Saturerer mellom 45-55 u/O2. 55-60 m/O2. Hva gjør du?

Link to comment
Share on other sites

Ville gjort som Linerm: hevet hjertebrett, gitt litt mer O2 (kanskje 2-5 l), gitt forstøver og ringt lege/legevakt. Vitale parametre tas før tlf seff. Begrunner kortvarig økt O2 med at uten oksygen dør mennesket. CO2-retensjon kan vi reversere med hyperventilering enten vha å bagge pasienten eller maskebehandling ved sykehus.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en case jeg har opplevd. Pasienten lå med 0,5l O2 "fast" på brillekat. Tok de parametrene jeg trengte, pasienten satt høyt i seng, var kontaktbar og svarte noenlunde fornuftig ved tiltale. Ringte legevakt forholdsvis fort, og fikk kjeft for ikke å ha ringt 113 direkte.. diskutert saken med kollrgaer, og alle svarte at de hadde ringt legevakt for konsultasjon ifht rett dosering av O2 osv til det kom ambulanse

Link to comment
Share on other sites

Guest Ulfåge

Jeg ville ikke vært redd for CO2 i en akuttsituasjon. Dette kan korrigeres i etterkant lenge før det blir snakk om noen forgiftning. Bare å kjøre på med O2 i nesa. Rett etter O2 adm er det greit å sjekke at sirkulasjonen er grei og at ventilasjonen er uhindret av ødem eller respirasjonen kompromittert av andre årsaker (anafylakse, obstruksjon, aspirasjon - primært)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy