Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ta blodprøve fra veneflon?

Mitral

Recommended Posts

Hadde en pasient som var så vanskelig å stikke, men hadde en grønn pvk i albuen. Min kollega sa da at hun hadde tatt bloprøven fra veneflonen dagen før. Blir det rett? Så lenge veneflonen er relativt ny og ikke har lagt inne så lenge så bruker det jo å være lett å aspirere blod. Tar dere blodprøver fra pvk?

En skal aldri ta blodprøve fra veneflon da den kan være forurenset av legemidler. Det er f.eks. ved prøvetaking fra CVK en grunn til at det benyttes såkalte "kaste-glass" for å få tatt bort eventuelle forurensninger. I tillegg øker blodprøve fra PVK sannsynligheten for hemolyse i prøven.

Forøvrig en forskningsartikkel fra 2015 om akkurat dette: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26228505

Men slik jeg også har forstått det øker det også sannsynligheten for av PVK-en blir ødelagt.

En kan fint ta blodprøver fra veneflon, men som gjest her sier øker sjansen for at man uansett må legge ny veneflon i løpet av kort tid da de ofte blir tette av at det tas blodprøver fra dem. Så det er på ingen måte ideelt å ta prøver fra veneflon, men om det virkelig ikke nytter å stikke pasienten så lar det seg gjøre. Kasteglass kan du (skal du) også bruke på veneflon.

Blood draws from PVC bear an higher risk for heamolysis but can be safely used for most diagnostic exams, with the exception of blood gase.

Hemolysen i prøven kommer av at vakumet i blodprøveglasset er for høyt i forhold til lumenet i veneflonen, men det problemet har man også med blå butterfly (som har tilnærmet samme størrelse på lumenet). For å unngå dette må man benytte glass med mindre vakum i.

• 2 weeks later...

Vi gjør det ofte i akuttmottaket når vi legger inn grønn venflon. Har lært at man kun kan gjøre det fra nyinnlagte venfloner. Må uansett kaste første glasset dersom man bruker en som ikke er ny da, men jeg trodde ikke man kunne det...

Jobber på lab og tar daglig blodprøver. Vi vil ikke ha blodprøver fra pvk som ikke er nyinnlagt, må være særs spesielle tilfeller.
Fra nyinnlagt pvk går det greit.

Liten avsporing: jobber dere på sykehus og tar blodprøver selv på avdelingene?
Der jeg jobber er det kun lab som tar blodprøver.
Bortsett fra prøver som tas fra veneport eller cvk, da er det spl. som gjør det.
Men har jo skjønt at det er litt forskjellig praksis på sykehus ang. blodprøvetakning :)

Jobber på lab og tar daglig blodprøver. Vi vil ikke ha blodprøver fra pvk som ikke er nyinnlagt, må være særs spesielle tilfeller.

Fra nyinnlagt pvk går det greit.

Liten avsporing: jobber dere på sykehus og tar blodprøver selv på avdelingene?

Der jeg jobber er det kun lab som tar blodprøver.

Bortsett fra prøver som tas fra veneport eller cvk, da er det spl. som gjør det.

Men har jo skjønt at det er litt forskjellig praksis på sykehus ang. blodprøvetakning :)

Nå vet ikke jeg hvor de andre jobber, men på voksenpostene på Ahus er det i utgangspunktet sykepleierne som tar blodprøvene. Man kontakter bioingeniørene (eller evt. anestesi ved behov) hvis man trenger bistand :)

Jobber på Ullevål, vi tar blodprøver selv. I forhold til hemolyse mener jeg da at hemolysen oppstår som følge av for lite kateter i forhold til trykk i blodprøveglass. Grønne venefloner kan man selvsagt omtrent bruke alle typer glass til, det er blå venefloner/butterflies at man bør bruke mindre glass for å unngå hemolyse.