Jump to content
Sykepleiediskusjon

Økt dose cipralex


Guest Nurse

Recommended Posts

Hei! Har akkurat kommet fra senvakt og kom plutslig på noe. Synes det er så greit å skrive ned ting som jeg kommer på.

 

En pas sto fast på cipralex 5 meg hver morgen, men pga muligens økt nedstemthet ble det i dag på legevisitt bestemt at det skal økes til 10 mg og gis til kvelden. Dette fikk jeg rapport om da jeg startet på senvakta og at jeg måtte ta ut morgendosen og legge den økte dosen i dosett for denne uken. Jeg glemte å spørre om pas fikk 5 mg cipralex i morgest og ga 10 mg til kveldsdosen.

 

Mest sannsynlig fikk pas i morgest også. Jeg tenker jo at det er såpass mange timer i mellom at det bør gå greit? Hva tenker dere? Er dette noe å tenke på videre og dokumentere?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Skrev det som dokumentasjon dagen etter under medisinadm, men ikke som avvik. Jeg vet at det gikk fint med pas og ikke har gjort noe skade men jeg plager meg selv med dette fortsatt. Er nesten en uke siden.

Andre som har innspill?

Link to comment
Share on other sites

Cipralex har en halveringstid på 30 timer, så det er teoretisk sett ikke "lang nok tid" mellom dosene. Men i utgangspunktet tenker jeg at dette ikke er et avvik. Pasienten fikk rett dose til rett tid, det er ikke til å unngå at det første døgnet med opptrapping og tidspunktendring blir litt "annerledes".

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :) snakket med avd leder i dag før senvakta og vi ble enige om jeg kunne dokumentere det som avvik, og at man ikke skal være redd for å skrive avvik.

Jeg følte bare sånn skyldfølelse. Men nå tenker jeg at ingen skade skjedd og jeg ga jo rett dose til rett tid, men hadde ikke god nok kommunikasjon med dagvakta om pas hadde fått noe om morgenen. Skal prøve å legge dette bak meg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy