Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ikke bestått praksis


Recommended Posts

Hei

Er kjempelei meg og fortvilet etter at jeg idag fikk beskjed om at jeg ikke består praksis.

Saken er den at jeg egentlig hadde bestått, men den siste dagen gjorde jeg en stor feil.
Jeg og sykepleier målte blodsukker på en pasient med diabetes som fikk kabiven til 11,9 mmol/L. Vi snakket om hva han hadde fått tidligere, og avsluttningsvis får jeg beskjed om at jeg kan gi 8 IE humalog.

Desverre gjør jeg akkurat dette. Pasientens insulinpenn lå på nattbordet, jeg vrir pennen til 8 enheter og gir pasienten insulin.(jeg har gitt mye insulin før, bl.a til familiemedlem som syntes det var ubehagelig å gjøre dette i starten, var med de på sykehuset da de fikk opplæring)
Idet jeg trekker ut nålen innser jeg at jeg har gitt ett medikament uten kontroll og finner sykepleier og varsler om dette. Vi måler derfor blodsukker oftere de neste timene.

Uken etter fikk jeg beskjed om at dette tas videre, og ble innkalt til ett møte hvor jeg fikk begrunnelsen for ikke bestått.

Jeg er helt klar på at det var min feil å ikke få kontrollert medikamentet/dosen. jeg er også fullstendig klar over at insulin er livsfarlig i for høye doser, og at det er utenfor min kompetanse å gi dette uten kontroll. Derfor varslet jeg også om feilen jeg gjorde med en gang.

Vanligvis skal man innkalles til et møte 3 uker før praksisslutt og varsles om at man står i fare for å stryke, for å få et krav til forbedring for å bestå. Siden dette var den siste dagen, ble forskriften
"Dersom en student i løpet av de siste tre ukene av en praksisperiode viser handling/atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få «ikke bestått» praksis, selv om varsel om «fare for ikke beståtte praktiske studier» ikke er gitt." brukt, med begrunnelse av at "handlingen viser sviktende dømmekraft ved å overskride sitte kompetansenivå, noe som igjen kan utsette pasienten med fare for liv og helse."

Konsekvensen er at jeg ikke får gå opp til eksamen, må bytte klasse og ta praksis og emne på nytt igjen til neste år. Jeg skjønner at en såpass alvorlig feil krever konsekvenser, men jeg synes dette er veldig strengt.

Jeg skriver for å høre hva andre synes, da jeg er selvfølgelig inhabil. Utifra det jeg har skrevet lurer jeg på:
1. Er dette en passende reaksjon jeg må akkseptere?
2. hvis ikke, er det noe jeg kan gjøre?

Veldig takknemmelig for innspill, kanskje det blir litt lettere å svelge hvis jeg skjønner at jeg tar feil og at dette er passende. Akkurat nå vurderer jeg å slutte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette høres strengt ut, i og med at du innså din egen feil med en gang og ga beskjed videre. Og at du ga legemiddelet etter avtale med kontaktsykepleier.

Har skolen en retningslinje for håndtering av legemidler i praksis? Hva står det i tilfelle i den i forhold til hvor selvstendige dere kan være?

 

Hos oss heter det at:

 

"En student vil ikke ha selvstendig myndighet til å håndtere legemidler", men det står også:

 

"Avhengig av den enkeltes students kvalifikasjoner kan det være tilstrekkelig at veileder er lett tilgjengelig, altså at veileder ikke behøver fysisk tilstede når studenten utfører legemiddelhåndteringsoppgaver. Forskriften stenger ikke for at studenten gradvis kan opparbeide seg kompetanse og selvstendighet inne legemiddelhåndtering, og dermed bedre forberedes på hva som forventes av dem som ferdig helsepersonell."

 

Sender deg mange gode tanker!

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har gjort en feil med å ikkje fått dobbeltkontroll. (dette brukar eg, som sjukepleiar, å prøve til når eg gir insulin til mine pasientar, men det er ikkje alltid det er mulig..) Men i hovedinnlegget skriv du;

..og avsluttningsvis får jeg beskjed om at jeg kan gi 8 IE humalog. Slik eg ser det har du gjort alt rett, etter du gjorde denne feilen, som er fort gjort å gjer. Etter mi meining er det strengt, og eg vil absolutt prøvd å tatt det vidare. Har du snakka med nsf-student?

 

Men du? Ikkje slutt på studiet. Du virkar som ein reflektert student, som har ser at du har gjort en kjedelig og menneskleg feil. Lykke til"

Link to comment
Share on other sites

Eg meinar på at det skal vere mulig å klage på praksis, sidan det tel på samme måte som en eksamen. At du gløymde dobbeltkontroll frå sjukepleiar, er sjølvsagt alvorlig, og skal ikkje skje, men slikt kan skje, når ein er ivrig student. (Eg kjenner meg i allefall igjen..) Håpar at det ordnar seg for deg, og om det ikkje gjer det, så er det ei kjip, men lærerik erfaring å ta med vidare. Vi er fleire som har måtta tatt ufrivillig permisjon i studietida, men alikavel vorte flinke sjukepleiarar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest gjest_student

Syns også dette høres strengt ut.
En kraftig advarsel hadde vell mer vært på sin plass.
Du ga straks beskjed om det som hadde skjedd, og viste med det at du er en ansvarsfull student som ikke bare durer på.

Mener også kontaktsykepleier har et ansvar her.
Du fikk beskjed om å gi pasienten insulin. Hva gjorde kontaktsykepleieren din etter det?
Fikk du en beskjed- også gikk hun? Her burde kun kanskje fulgt opp før hun gikk.

Sier ikke du er uten ansvar, det vet du jo selv at du ikke er, men du er ikke alene om ansvaret i denne situasjonen.

Snakk med skolen din og klag hvis det er mulig.
Vet ikke hvordan dette fungerer, men mulig det går an da at en annen fra skolen vurderer saken din?
Det er vell til syvende og sist skolen som bestemmer om det er bestått/ikke bestått, og ikke kontaktspl.

Hva mente forresten kontaktspl? Anbefalte hun/han stryk?

Link to comment
Share on other sites

Hei, tusen takk for svar! Har ikke snakka med nsf-student, men takk for tipset. Det er ikke noen klageordning for å ikke bestå praksiss, så skal snakke med studieveileder mandag om hva jeg kan gjøre.

 

@ elki, nei, 2. Års.

Det var ikke administreringen som var problemet, men at jeg glemte dobbeltkontroll.

Du gav beskjed etter at du kom på at det ikke var dobbeltsjekket så æ ser ikke att du gjort en såpass all alvorlig feil så du ikke skal bestå praksis. Dessutom som gjort din veileder fel som gav deg beskjed om å gi 8 IE humalog uten å sjekke at du trekke opp riktig dose. Synes veilederne gjort ett større feil en det du gjord. Synes at det er helt feil av både veileder, parisiske sted å skolen ved å gi deg ikke bestått på praksis.

 

Du gav rett dose og pasienten har ikke ttatt skade av at dobbeltkontroll ikke belv gjennomført. Du oppdage feilen og gav beskjed med en gang. Ser ikke noen grund alls at du ikke skal bestå praksis.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Veldig merkelig strengt. I hjemmesykepleien så gav jeg insuling uten dobbelkontroll som vanlig praksis på stedet (3.år student). Kleexane også. Du har jo gjort akkurat det som er forventet av deg - gi beskjed når du glemmer eller gjør feil... Det er en mye større fare om du ikke gjør det. Dessuten fikk jo pasienten rett dose så skjønner ikke helt poenget med ekstra målinger?! Stoler de ikke på deg?!

Det er jo ikke forventet at vi skal være umenneskelige perfekte i praksis og ALDRI gjøre feil - alle mennesker gjør feil og jeg synes du gjorde det som er riktig og absolutt forventet av deg.

 

Har du snakket med veileder på skolen? Er dette noe kun praksis har vurdert og tatt beslutning på? Dette må du klage på.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleiestudentigjen

Jeg fikk sendt inn en klage til ledelsen på skolen og fikk vedtaket i forrige uke: Avgjørelsen ble gjort om, jeg består praksiss og får tatt eksamen!:D tusen takk for alle svar her!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så bra at du har fått bestått likevel!

Jeg synes forresten at praksisveileder/de ansatte som kan ende opp med å følge opp studenter må være informert om hvilke retningslinjer studenten følger i praksis. I tillegg må sykepleieren/kontaktpersonen være tydelig i det h*n formidler. Dette er også viktig i en hverdag som ferdig utdannet sykepleier. Alle må være tydelige slik riktige beskjeder gis videre, det foregår et optimalt samarbeid og sikkerheten til pasientene ivaretas. I ditt tilfelle synes jeg veilederen din var noe utydelig ved å si at du kunne gi 8 IE humalog. Dette kan forstås som at du fikk tillatelse til å gi 8 IE humalog med en gang. Selvfølgelig må du være klar over hva du har lov til og ikke, men når man er under veiledning som student er det viktig med et godt samarbeid og en god formidling av budskap. For en sykepleier som har arbeidet en stund så får man seg gjerne en del uvaner. F.eks. dobbelkontrollerer vi sjelden insulin pga lav bemanning og ikke alltid den/de vi arbeider med har kompetanse til å dobbeltkontrollere. Da er det fort gjort (dessverre) å legge sine vaner over på studenten man veileder. I ditt tilfelle ville gjerne det hele vært unngått dersom veilederen din heller hadde sagt type "VI kan gi 8 IE humalog" (isteden for du) eller "Du kan gi 8 IE humalog, men vis meg før du gir den".
Synes også det nesten er viktigere at en student som innrømmer, forstår og lærer av sine feil får en ny sjanse enn dem som gjerne har gjort en feil men aldri innrømmet det. Det er svært viktig å tørre å fortelle at man har gjort en feil. Dette kan både man selv og andre lære av. I tillegg er det dessverre slik at feil skjer i en hverdag som sykepleier og da må man også lære seg hva som er riktig å gjøre når en feil er begått f.eks. observasjoner, tiltak, tilkalle lege, informere pasienten om hva som har hendt, skrive avvik, komme med forslag til forbedringer for å unngå at det skjer igjen osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest Praksisstudent

Hei kjære S/tr/ykepleiestudent (som likevel besto!). Hurra for deg! :-D

Er glad for å høre at skolen var fair nok til å snu og omgjøre vedtaket på ikke-bestått. Det er mye snakk om kvalitet i praksis, og det blir viktig å sikre dette (les: forbedre, etter min mening)  med de nye programplanene som skolene må lage snart. Jeg tenker bla spesielt på veileders kompetanse for å veilede (inkl feks kjennskap til skolens retningslinjer for legemiddelhåndtering i praksis), samt å sikre at studenten får en rettferdig vurdering (og ikke feks basert på baksnakking, forhåndsdømming, fordommer etc og dårlig kjemi m veileder). Her har jeg selv problemer i praksis, og jeg kjenner andre som har hatt lignende problemer.

Du skriver at skolen gjorde om på karakteren, altså fra ikke-bestått til bestått, en uke etter endt praksis på bakgrunn av at du klaget til ledelsen. Hadde du da fått formelt vedtak om ikke-bestått? Slik at vedtaket ble omgjort juridisk sett? Hvordan er reglene for dette på din skole? På HiOA er det ikke mulig å få karakteren omgjort, selv dersom klagen får medhold, kun at praksis blir annullert slik at det ikke teller som et (eksamens)forsøk. Jeg er virkelig nyskjerrig på hvilken høyskole/universitet du går på? Og om man altså har andre regler for klager i/etter praksis der. 

Håper du leser dette! Har selv sluttevaluering i overmorgen (15.12.17) og er litt usikker på om jeg skal klage på forhånd eller vente og se utfallet (som sannsynligvis blir stryk). 

Hilsen HiOA-student

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy