Jump to content
Sykepleiediskusjon

Juridisk spørsmål ang studierett


Guest Olivia-87

Recommended Posts

Guest Olivia-87

Hei!

Dette er egentlig ett litt juridisk spørsmål.

 

Jeg har tidligere studert sykepleie og fullførte ca halvveis i løpet. På grunn av sykdom og mye jobb, bestod jeg ikke sykehus praksis i første om gang. Den andre gangen jeg skulle ta opp praksisen var jeg veldig sliten og umotivert. Samtidig som jeg ville stå løpet ut. Dessverre oppførte jeg meg upassende og møtte ikke opp på praksis - etter å ha begynt i den. Dette var ca 1 uke etter oppstart.

 

Da kom det ett brev fra skolen hvor jeg fikk beskjed om at jeg hadde mistet studieretten min. Begrunnelsen var at jeg hadde stryket to ganger på praksis. Når jeg ikke møtte opp, ble det sikkert regnet som stryk. Jeg fikk også beskjed om at jeg alldri kunne søke den samme skolen om å komme inn på sykepleier utdannelsen igjen.

 

Idag studerer jeg noe helt annet og er egentlig tilfreds med Bachelor graden som jeg tar nå. Men ved siden av studiene arbeider jeg på sykehuset og stor trives med det. På jobben er det veldig godt arbeidsmiljø og jeg vurderer å søke meg inn på sykepleien igjen, da jeg trives i jobben.

 

Men her er mitt spørsmål:

1) Er det virkelig slik at jeg ikke kan søke opptak ved den samme skolen? For meg er det ikke bare å flytte på meg til en annen skole, pga at jeg har barn. Det er jo praktisk å søke den nærmeste skolen

 

2) Hvis jeg skulle ha søkt en annen skole - må jeg da evt ta opp fag på vgs for å komme inn pga høye snitt. (noe som er helt uaktuelt). Men kan jeg søke evt direkte til andre året, hvis jeg har dokumentasjon på bestått 1 året pluss noen emner ut i andre året. Det er nå ca 1 år siden, jeg sluttet på sykepleien ved den skolen jeg før gikk på.

 

3) Hvor er det lurt å henvende seg for å få litt veiledning eller info om hva som kan være lurt å gjøre videre, hvis jeg skulle ønske å søke meg tilbake på sykepleien igjen?

 

 

Håper på svar :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier

1. Kan hende eksamensreglementet er utformet slik at du ikke har anledning til å fortsette på studiet ved den høyskolen/universitetet. Dette er bestemt av utdanningsinstitusjonen.

 

2. Mest sannsynligvis vil du ikke få godkjent emner og få hoppe til andre året, med mindre rammeplanen og fagplanen er tilnærmet identisk. Du havner på en måte i et lite "studiepoeng"-helvette, da de ulike emnene far institusjon til institusjon kan gi forskjellige poeng per bestått emne, som gjør det til et eventyr å skulle sanke sammen alle poengene. Det er derfor mest praktisk å starte å 1. året igjen. Kan hende du får fritak fra enkelte oppgaver eller deler av praksis på bakgrunn av tidligere beståtte emner.

 

3. En hver studieplass har studiekonsulenter som kan være behjelpelig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy