Jump to content
Sykepleiediskusjon

Pasient - Helsepersonell på fritiden


Sovesofa

Recommended Posts

Har alltid lurt på hvordan reglene er når det kommer til forhold mellom pasient og sykepleier. Om man bor på et lite sted er det stor sannsynlighet for at man treffer en person utenfor sykehusets fire vegger, og hvordan skal man forholde seg da? Er det forskjell på om man aktivt har vært med på å behandle pasienten, sitter på taushetsbelagte detaljer eller har vært en tillitsperson for denne pasienten?

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleier123

Du har taushetsplikt på aboslutt alt - også at pasienten har vært innlagt.

 

Om jeg møter pasienter på privaten pleier jeg å gi dem et lite smil, sier de hei, hilser jeg tilbake, men jeg tar aldri initiativ til å hilse. Det samme gjelder pårørende.

Link to comment
Share on other sites

Det skjønner jeg, hilser aldri på tidligere pasienter med mindre de hilser på meg først og unngår all snakk om helse. Arbeider på en slik måte at jeg sjeldent står med pasientene mer enn 3-4 timer og har pasientkontakt en brøkdel av den tiden, i tillegg er gjennomstrømningen såpass stor at jeg stort sett ikke husker grunnlaget for henvisningen i etterkant. Tidvis hjelper jeg også kollegaer med ulike prosedyrer, uten at jeg selv har pasientansvaret. Derfor tenker jeg sånn i etterkant, hvis man blir kjent med personer i en annen setting og finner ut at man har vært innom for å utføre en prosedyre, skal man da ta "avstand" fra denne personen i all overskuelig fremtid?

Link to comment
Share on other sites

Guest Hesti

Om jeg møter tidligere pasienter utenfor jobb later jeg bare som jeg ikke ser dem, også om de hilser og viser at de husker meg. Jeg synes ikke det er riktig å kommunisere med pasienter utenfor jobb, selv om det bare er et "hei". Jobb er jobb, privat er privat.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy