Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mens vi venter


Shania

Recommended Posts

Jeg synes det er helt fantastisk å være i gang. Anatomi er veldig kjekt, og håper at det meste skal sitte innen eksamen rundt 18. desember.

Om 2 uker skal vi ha første hjemmeeksamen i sykepleieren grunnlagstenkning. Kjenner jeg gruer meg litt til den. Gruer meg mest fordi det er første eksamen, og lurer på hvordan det skal gå. Har skjønt at de liker veldig godt Kari Martinsen, og at det blir nok å dra mye inn fra henne i teksten. Må sette meg litt inn i dette med oppsettet for skriving, kildehenvisning, forside etc. 

Har også fått meg 14% stilling på sykehuset hvor jeg jobber hver 3. helg, så jeg stortrives. 

Angående exphil som vi skal ha neste år, hva går den ut på? Du hører jo så mye "sukk og stønn" om det, og jeg vil helst bare lukke ørene for det og ikke ta inn over meg alt det negative før jeg har sett det selv. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppdatering :) Så bra at du trives og det høres ut som at du er godt igang. Blir spennende med første hjemmeeksamen. Har dere fått en slags mal som forklarer hvordan oppsettet for akademisk skriving er? 

Jeg tok ikke exphil da jeg studerte, men det går vel ut på filosofi og etikk, gjør det ikke? Vi hadde ihvertfall det da jeg studerte. Typisk at det er mye sukk og stønn rundt exphil, lukk ørene. Mange forstår kanskje ikke nytten og tenker det er for akademisk. Men når du nærmer deg slutten av studiet vil du se at man får bruk for det meste man har lært. Så ikke gru deg, sikker på at det går greit. Vi hadde forresten mange interessante og vanskelige problemstillinger vi diskuterte i etikkfaget.

Søkte litt på forumet her nå, og fant en tråd hvor du finner en oppgavetekst i exphil.

I utøvelse av sykepleie må enhver sykepleier forholde seg til relasjonen til pasienter og hvordan en best kan møte den enkelte som et unikt menneske. Hva vil det si å handle som en sykepleier? Er sykepleiere nødvenigvis gode mennesker?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemelding.

Ja, vi har fått et oppsett, samt hatt en forelesning om Akademisk skriving. Har og vært på kurs, men likevel, jeg synes sånt er vanskelig. Forhåpentligvis vil det bli en oppgave som er lett å begynne på, sånn at bokstavene vil komme av seg selv. Ser for meg å bruke 1-2 dager på å finne fram i pensum av det jeg trenger for å skrive oppgaven, så en dag på å skrive, og siste dag til å finpusse, og sjekke at alt av kilder er på plass, forsiden, skrive innledningen. Jeg blir å "bo" på universitetet de dagene, slik at jeg får mest mulig fred og ro på meg til å skrive. 

Hørtes veldig greit ut med exphil hvis det går på en konkret oppgave :) Jeg har hørt at den exphil vi har, er enklere enn slik exphil var satt opp før i andre utdanninger. Altså ikke så omfattende og ikke så mange studiepoeng som tidligere. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 20.9.2017 at 1:43 PM, Cathrine said:

Er spent på å høre hvordan det går med dere, nå som dere er godt igang med studiene. Svarer det til forventningene?

Så ikke denne før nå. Men studiet svarer absolutt til forventningene, og jeg angrer ikke på valget mitt. Forelesningene er bra og det er interessant å lære mer om det jeg har jobbet med i noen år som helsefagarbeider. Har eksamen i vitenskapelig og yrkesfaglig grunnlag denne uka, det er vel den eksamenen jeg er mest nervøs for, ikke fordi jeg ikke kan det eller ikke har lest, men fordi det er så mye man skal kunne og knytte de rette sammenhengene sammen, mens anatomien er så konkret, der har vie et læringsutbytte som sier eksakt hva vi skal kunne før eksamen, men jeg ser jo at jeg har fordel som kan knytte endel av fagstoffet i dette faget til praktiske situasjoner fra jobben, når det gjelder etikk, prioriteringer i sykepleie og helse/sykdomsbegrep blant annet. Men trives veldig godt på studiet :-)

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Milla142 said:

Så ikke denne før nå. Men studiet svarer absolutt til forventningene, og jeg angrer ikke på valget mitt. Forelesningene er bra og det er interessant å lære mer om det jeg har jobbet med i noen år som helsefagarbeider. Har eksamen i vitenskapelig og yrkesfaglig grunnlag denne uka, det er vel den eksamenen jeg er mest nervøs for, ikke fordi jeg ikke kan det eller ikke har lest, men fordi det er så mye man skal kunne og knytte de rette sammenhengene sammen, mens anatomien er så konkret, der har vie et læringsutbytte som sier eksakt hva vi skal kunne før eksamen, men jeg ser jo at jeg har fordel som kan knytte endel av fagstoffet i dette faget til praktiske situasjoner fra jobben, når det gjelder etikk, prioriteringer i sykepleie og helse/sykdomsbegrep blant annet. Men trives veldig godt på studiet :-)

Takk for oppdateringen :) Spennende å høre hvordan det går. Så bra du trives, og at det svarer til forventningene.
Lykke til med eksamen!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy