Jump to content
Sykepleiediskusjon

Nyutdannet og forhandling om lønn


Guest Nyskjerrigper.

Recommended Posts

Guest Nyskjerrigper.

Hello, 

Av ren nyskjerrighet lurte jeg på om det var noen som er relativt nyutdannede og som har forhandlet frem høyere lønn? 
Personlig synes jeg sykepleierlønnen er lav og at vi derfor burde være flinkere å individuelt forhandle frem bedre lønn. 
Dersom du har gjort dette lurer jeg også på om du kan fortelle resultatet av forhandlingen og om du arbeider i kommune eller stat. 

Hilsen nyskjerrigper

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Uten at jeg selv har forsøkt å forhandle om lønn har jeg et inntrykk av at man som nyutdannet har relativt dårlige kort på hånden i forhold til lønnsforhandling. Unntaket er om man har en særdeles relevant bakgrunn som gjør deg spesielt ettertraktet hos ny arbeidsgiver. Likevel har jeg hørt om sykepleiere som har lyktes med lønnsforhandlinger, men jeg tror det krever god argumentasjon for hvorfor akkurat du skal tjene mer enn andre sykepleiere, og det lønner seg nok å stille svært godt forberedt. Helseforetakene har ikke for vane å dele ut lønnsforhøyelser/frynsegoder uten at de selv får noe konkret igjen for det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 5.9.2017 at 12:10 AM, Pally said:

Uten at jeg selv har forsøkt å forhandle om lønn har jeg et inntrykk av at man som nyutdannet har relativt dårlige kort på hånden i forhold til lønnsforhandling. Unntaket er om man har en særdeles relevant bakgrunn som gjør deg spesielt ettertraktet hos ny arbeidsgiver. Likevel har jeg hørt om sykepleiere som har lyktes med lønnsforhandlinger, men jeg tror det krever god argumentasjon for hvorfor akkurat du skal tjene mer enn andre sykepleiere, og det lønner seg nok å stille svært godt forberedt. Helseforetakene har ikke for vane å dele ut lønnsforhøyelser/frynsegoder uten at de selv får noe konkret igjen for det. 

Må si meg enig i denne. Dessuten henviser arbeidsgiver til tariff som er inngått med NSF. Du må da evt. kunne argumentere som Pally sier for hvorfor du fortjener mer i lønn enn andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy