Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mulig å videreutdanne seg AIO når man kun har arbeidserfaring fra kommunen?


Guest KommunalSPL

Recommended Posts

Guest KommunalSPL

Jeg er en sykepleier med arbeidserfaring på mer enn 2 år, men kun fra primærhelsetjenesten, da fra en større, faglig sterk hjemmesykepleiesone og et helsehus (korttids- og ø-hjelpsplasser). Har over C i snitt fra grunnutdanningen. Har alltid villet videreutdanne meg, og operasjonsykepleie eller anestesisykepleie har endt opp som de videreutdanningene jeg synes virker spennende, og som virker verdt den ekstra studietiden. Men skal jeg søke, tror jeg at jeg må legge planene nå, før jeg "gror fast".

Så var det opptakskravet. Enkelte studiesteder definerer rett ut "2 års arbeidserfaring fra spesialisthelsetjenesten" mens andre har den mer diffuse "2 års relevant arbeidserfaring". Nesten all informasjon er gjennomsyret av formuleringer som "sykehuset ditt" og lignende. Er dette en gammeldagshet som har vokst fast i formuleringene eller et ufravikelig krav? Jeg opplever jo at min arbeidserfaring er langt mer relevant enn arbeidserfaringene til sykepleiere på postoperative elektive avdelinger f.eks. Jeg jobber i kommunen, men jeg jobber med multimorbide, ofte uavklarte pasienter med sammensatte problemstillinger. Teller det for noe? Jeg står regelmessig alene i situasjoner og beslutninger der en sykepleier i spesialisthelsetjenesten har andre sykepleiere og vakthavende leger å støtte seg på. Må jeg nå eventuelt skifte beite i to år før jeg kan søke videreutdanning?

Er det realistisk i det hele tatt å søke operasjon eller anestesi med "bare" den kommunale arbeidserfaringen? Er det realistisk å komme seg gjennom videreutdanningen og få relevant arbeid på andre siden?

Hilsen litt rådvill sykepleier.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med dette, men fant denne posten som jeg linker til over her. Så ja, det ser absolutt ut som det er mulig for deg å søke på videreutdanning innen anestesisykepleie. Som du ser syntes denne sykepleieren det var en fordel med erfaring fra kommunen, akkurat slik som du tenker :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy