Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan pasienten påvirke dødstidspunktet?


Cathrine

Recommended Posts

Er det slik at pasienter som får en dårlig beskjed og mister håpet dør fortere? Eller motsatt at man kan bestemme seg for å overleve en bestemt begivenhet, og på den måten utsette dødstidspunktet? Jeg tror det. Har ihvertfall opplevd pasienter som har fått vite at de har en dårlig prognose og kort tid etter dør de. Altså fortere enn forventet. 

Har ikke opplevd det motsatte, men har hørt mange historier om pasienter som overlever en bestemt begivenhet. Hva er deres erfaringer?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever dette relativt ofte, f.eks. at de venter på at pårørende skal komme fra utlandet, at de venter på prest fra egen menighet, eller at de holder ut til etter en spesiell høytid (barnas konfirmasjon, barnebarns fødsel etc.) for deretter å dø relativt kort tid etter den begivenheten.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Guest Halla! said:

Du tror ikke positive eller negative følelser eller begivenheter kan påvirke dødstidspunktet?

Jeg er med, det kan godt være en confirmation bias. 

Men litt interessant at det er en forskning som viser en overdødlighet på bursdagen, og nokså uventet så de også en overdødlighet blant kreftpasienter: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22658822
 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy