Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kan vi låse pasienten inne?


Cathrine

Recommended Posts

Ser i Sykepleien i dag at rådet for sykepleieetikk fra tid til annen får slike spørsmål:

"Er det lov å låse døren inn til pasienten fordi hun er dement og urolig om natten? Hun vandrer inn til andre pasienter og kan lett skremme andre".https://sykepleien.no/forskning/2017/09/kan-vi-lase-pasienten-inne

Uansett hvor vi har jobbet, har vi vel alle opplevd dette. Det er fryktelig vanskelig å vite hvordan man håndterer noe slikt. Nå har jeg aldri jobbet på sykehjem, så slike problem var aldri vedvarende. Hadde vi en urolig dement pasient, bestilte vi fastvakt. Men forstår at det kanskje ikke er løsningen på et sykehjem. Men man kan da ikke låse inn en pasient!

Hva tenker dere rundt dette, og hvordan håndterer dere slike pasienter?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at pasienter har blitt låst inne. Men jeg har kommet på vakt og da har noen fjernet ringesnoren fordi pasienten maste så veldig. Dette har ikke vært demente pasienter. Jeg jobber på sykehus. 

Link to comment
Share on other sites

Vi har lås/alarm på dørra som gjør at kun pasienten som bor på rommet kan komme in. Pasientene er ikke låst om uten kommer alltid ut når de tar i føre. Och ingen andre pasienter kommer in på andre rom en sitt eget. Er veldig bra for dem som vandrer runt mye på natt. 

Link to comment
Share on other sites

On 9.10.2017 at 11:42 AM, Guest Gjest said:

Jeg har aldri opplevd at pasienter har blitt låst inne. Men jeg har kommet på vakt og da har noen fjernet ringesnoren fordi pasienten maste så veldig. Dette har ikke vært demente pasienter. Jeg jobber på sykehus. 

Huff... dette hørtes ikke bra ut, hvordan kan de forsvare å fjerne ringesnoren?

On 9.10.2017 at 1:36 PM, IdaJ said:

Vi har lås/alarm på dørra som gjør at kun pasienten som bor på rommet kan komme in. Pasientene er ikke låst om uten kommer alltid ut når de tar i føre. Och ingen andre pasienter kommer in på andre rom en sitt eget. Er veldig bra for dem som vandrer runt mye på natt. 

Så smart :) En slik løsning burde jo alle sykehjem ha. Er det et ganske nytt sykehjem du jobber på?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Cathrine said:

Huff... dette hørtes ikke bra ut, hvordan kan de forsvare å fjerne ringesnoren?

Så smart :) En slik løsning burde jo alle sykehjem ha. Er det et ganske nytt sykehjem du jobber på?

Sykehjemet er noen år gammel men veldferdstekonogin er nyere ? Er i Trondheim kommune. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Cathrine said:

Det betyr vel at dette kan installeres i de fleste sykehjem. Er det noen ulemper med dette?

Det er flere sykehjem som fått dette og planlagt på flere. Også bolig får dette. Ikke noen ulemper som jeg sett enda. Fungerer fint. 

Link to comment
Share on other sites

Vi låser aldri pasienter inne fordi de er urolige. Horribelt!

Det som derimot er blitt gjort i utfordrende situasjoner med sinte og agiterte pasjenter, er å låse pas.rom til nabopasienten for å beskytte de mot den agiterte pasienten. Også gråsone, men i nøden spiser fanden fluer.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Delenn said:

Vi låser aldri pasienter inne fordi de er urolige. Horribelt!

Det som derimot er blitt gjort i utfordrende situasjoner med sinte og agiterte pasjenter, er å låse pas.rom til nabopasienten for å beskytte de mot den agiterte pasienten. Også gråsone, men i nøden spiser fanden fluer.

Ja, men da er sikkert pasienten klar over det. Da blir det noe annet tenker jeg. Forstår at det ikke er enkelt når man har slike urolige pasienter.

Du får foreslå å innstallere slike dører som de har på  sykehjemmet der IdaJ jobber :) De var jo geniale!

Link to comment
Share on other sites

Sånne typer dører som IdaJ beskriver høres jo genialt ut!
Hverken det å låse pasientens rom eller medbeboeres rom er greit syns jeg.
Jeg vet jo godt at dette ofte er et bemanningsspørmål, men det burde det ikke være!
Er det nok folk på jobb, kan situasjonen ofte holdes fint under kontroll på den måten. Et mer langsiktig tiltak er jo så klart å finne ut hvorfor pasienten er urolig. Kan jo være en årsak som er mulig å gjøre noe med. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy