Jump to content
Sykepleiediskusjon

IO (intraossøs) tilgang


Cathrine

Recommended Posts

Så en lærerik film om anleggelse av IO tilgang. https://www.facebook.com/akuttmedisinskestudentforening/ 

(Synes det var  veldig tøft gjort å stille opp som forsøksperson. Det er jo ikke helt risikofritt.)

 

Mitt spørsmål er hvem lærer å legge inn IO tilgang? Ser det er en sykepleier som demonstrer dette i filmen. Jeg trodde det kun var leger som la inn dette.

Link to comment
Share on other sites

Eneste kjennskap jeg har til det er fra militæret hvor sanitetsleger/medic benytter IO i helikopter ved store traumer hvor det er tilnærmet umulig å etablere intravenøs tilgang grunnet f.eks. blødning etter mistet ben e.l., og det haster med transfusjon prehospitalt. Kan på en måte ikke se for meg at man velger dette på sykehus, men at man da heller legger CVK.

Edit: Det brukes visst i økende grad også in-hospitalt

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noen spesiell begrensning her, etter at vi forlot "delegeringer" er det opp til virksomhetsleder å beskrive (gjennom prosedyrer) kvalifikasjonskrav og hvem som kan utføre. Vi lærer bort IO til våre anestesisykepleierstudenter, samt på kurs for legevaktspersonell (sykepleiere og leger) samt kurs i akuttmedisin for turnusleger. IO har bredt om seg en del i det siste, og noen bruker nå IO primært ved hjertestans i stedet for å forsøke å legge intravenøs tilgang (sikrere og raskere). Det brukes også i sykehus, feks ved brannskader, traumer, væskeresuscitering etc der en ikke får IV-tilgang umiddelbart. Mye raskere enn sentralvenøs tilgang, og spesielt ved bruk av tilgang på humerus langt bedre væskeflow enn ved mange sentralvenøse katetre. Tilgang på tibia er nok mer begrensende for flow. Brukt fornuftig og på rett indikasjon er det trygt, men husk å ta deg tid til å desinfisere bra, osteomyelit er en komplikasjon en ikke vil påføre en fra før kritisk syk pasient. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle tre :) Interessant at det brukes endel på barn.Takk for linken!

Ja da forstår jeg at ihvertfall endel anestesisykepleiere og legevaktsykepleiere har fått opplæring i dette, og ambulansepersonell i Sverige.

Høres lurt ut å velge IO primært ved hjertestans. Sparer sikkert mye dyrbar tid på å velge dette fremfor å lete etter vener.

Leser at dette har vært brukt siden andre verdenskrig. Spennende at det først nå har begynt å bre om seg bruken av dette. 

Ser i pediatriveilederen det  du sier at osteomyelit er en fryktet komplikasjon, at man derfor bør fjerne tilgangen innen 24 timer. Vet ikke om det er en praksis som alle følger?

Søkte litt mer rundt om temaet, og kom inn på en artikkel i Legetidsskriftet om risikoen for luftemboli ved bruk av IO nål.(mulig det er kjent for alle som driver med dette, men jeg linker til den like vel)

"Vi mener derfor at det er holdepunkter for at det intraossøse trykket kan bli negativt ved et lavt middelarterietrykk og med hevet tibia (sjokkleie). Da vil trolig luft kunne suges inn som ved et åpent sentralt venekateter."

http://tidsskriftet.no/2016/01/medisinen-i-bilder/luftemboli-intraossos-nal

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Pally said:

Eneste kjennskap jeg har til det er fra militæret hvor sanitetsleger/medic benytter IO i helikopter ved store traumer hvor det er tilnærmet umulig å etablere intravenøs tilgang grunnet f.eks. blødning etter mistet ben e.l., og det haster med transfusjon prehospitalt. Kan på en måte ikke se for meg at man velger dette på sykehus, men at man da heller legger CVK.

Edit: Det brukes visst i økende grad også in-hospitalt

Veit at i Sverige brukes det framforallt i ambulanse å mener at de iallefall har utstyret i ambulansen her i Norge. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi gjør det i akuttmottaket og på overvåkninga ?  Ambulansen har ikke i bilen, jeg mener de absolutt bør ha (tror det er et spm om tid). Luftambulansen har det. Det er kjempeenkelt og ofte veldig nødvendig på bevisstløse pasienter. På feks sepsis eller hjertestans kan det være vanskelig å få venøs tilgang. 

Link to comment
Share on other sites

On 26.10.2017 at 6:22 PM, Guest Mina said:

Vi gjør det i akuttmottaket og på overvåkninga ?  Ambulansen har ikke i bilen, jeg mener de absolutt bør ha (tror det er et spm om tid). Luftambulansen har det. Det er kjempeenkelt og ofte veldig nødvendig på bevisstløse pasienter. På feks sepsis eller hjertestans kan det være vanskelig å få venøs tilgang. 

Interessant at dere bruker IO på overvåkningen og akuttmottaket. Hvordan er det andre steder i landet? Noen som vet?

Når man legger en slik tilgang haster det jo veldig. Ser at noen steder står det at det skal dekkes opp sterilt, andre steder står det at man skal bruke hansker og noen bruker ikke det heller. Hvordan gjør dere det der du jobber? Kan ikke forstå at man kan bruke tid på å dekke opp til en steril prosedyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 28.10.2017 at 2:33 PM, Cathrine said:

Interessant at dere bruker IO på overvåkningen og akuttmottaket. Hvordan er det andre steder i landet? Noen som vet?

Når man legger en slik tilgang haster det jo veldig. Ser at noen steder står det at det skal dekkes opp sterilt, andre steder står det at man skal bruke hansker og noen bruker ikke det heller. Hvordan gjør dere det der du jobber? Kan ikke forstå at man kan bruke tid på å dekke opp til en steril prosedyre.

Samme som pvk. Bruker aldri hansker på det heller. Er egentlig ikke så komplisert. Er bare å borre, sette på settet, fylle 10 ml nacl og behandle det som en pvk. Like enkelt, samme dosering.

Link to comment
Share on other sites

Sternum var veldig "in" for en tid siden, men mener å ha hørt at det har dalt litt i popularitet i det siste. Det er en praktisk ulempe med sterum i det sivile,, der er ofte indikasjonen hjertestans, og selv om en kan klare å komprimere med sternumnåla inne, får en ofte sternumfrakturer, og da lekker væska ut i vevet i stedet... Men i forsvaret mener jeg denne fortsatt er "in": http://www.pyng.com/fastresponder/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Sykepleiere legger IO

Hei!

 

Ville bare informere om at sykepleiere som kan møte pasienter med akutt sykdom som må behandles raskt (ambulansepersonell, sykepleiere i akuttmottak og intensivavdeling) lærer å legge intraossøs nål. Man trenger kun et kurs for å legge inn og administrere denne på riktig måte. Trenger ikke å være utdannet intensivsykepleier eller akuttsykepleier, men det holder å være sykepleier eller ambulansepersonell. Leger legger som regel aldri intraossøs nål, og lærer dette vanligst ved kurs i avansert hjerte- og lungeredning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 10/15/2017 at 8:35 PM, Cathrine said:

Så en lærerik film om anleggelse av IO tilgang. https://www.facebook.com/akuttmedisinskestudentforening/ 

(Synes det var  veldig tøft gjort å stille opp som forsøksperson. Det er jo ikke helt risikofritt.)

 

Mitt spørsmål er hvem lærer å legge inn IO tilgang? Ser det er en sykepleier som demonstrer dette i filmen. Jeg trodde det kun var leger som la inn dette.

I ambulansen har vi gjort det siden 2010. Det er ingen særlig risiko forbundet med intraossøs tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy