Jump to content
Sykepleiediskusjon

Administrering av parenteral ernæring


catien

Recommended Posts

Hei :) 

Jeg og en venninne kom inn på en diskusjon her om dagen. Hvordan regner man egentlig infusjonshastighet for Kabiven? Jeg vil tro man regner ut ifra pasienten vekt? Tenker da spesielt for pasienter som ikke har fått i seg noe særlig med ernæring på noen dager. Gode tips til viktige observasjoner? Jeg tenker det vil være naturlig og skru ned hastigheten dersom pasienten bli kvalm?

Link to comment
Share on other sites

Smofkabiven, Smofkabiven elektrolyttfri: 2,4ml/kg/time er makshastighet. Står i felleskatalogen.

Smofkabiven perifer: 3ml/kg/time maks.

Kabiven: 2,6ml/kg/time maks.

Kabiven perifer: 3,7ml/kg/time maks.

ref. felleskatalogen.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, catien said:

Hei :) 

Jeg og en venninne kom inn på en diskusjon her om dagen. Hvordan regner man egentlig infusjonshastighet for Kabiven? Jeg vil tro man regner ut ifra pasienten vekt? Tenker da spesielt for pasienter som ikke har fått i seg noe særlig med ernæring på noen dager. Gode tips til viktige observasjoner? Jeg tenker det vil være naturlig og skru ned hastigheten dersom pasienten bli kvalm?

Ser du har fått gode råd om infusjonshastighet.

Vil bare legge til at man bør vurdere risiko for reernæringssyndrom.

Du sier pasienter som ikke har fått i seg noe særlig med næring på noen dager. Jeg ville da diskutert med legen faren for reeernæringssyndrom. I tilfelle det er en risiko bør infusjonshastigheten reduseres, samt kanskje flere tiltak bør settes igang.

Vet ikke hvor kjent reernæringssyndrom er. Legger derfor inn definisjon samt kriterier :)
 

Quote

 

DEFINISJON  REERNÆRINGSSYNDROM

Utvikling av elektrolyttmangel (kalium, magnesium, og fosfat), natrium- og væskeretensjon, samt forstyrrelser i glukosehomeostasen. Tilstanden kan oppstå ved reernæring, uansett måte (oralt, enteralt, parenteralt) av underernærte/feilernærte pasienter. Kan føre til økt mortalitet, morbiditet, lengre sykehusopphold og lengre respirator avvenning.

 

 

  •  

Quote

 

  • Kriterier for vurdering av personer i høy risiko for utvikling av reernæringssyndrom (NICE kriterier)
    Alle som oppfyller ett eller flere av følgende kriterier:

  •   KMI < 16 kg/m2

  •   Utilsiktet vekttap >15 % de siste 3-6 måneder

  •   Lite eller manglende matinntak i > 10 dager

  •   Lave serumnivåer av kalium, fosfat og magnesium før ernæring igangsettes

    Eller

    Alle som oppfyller to eller flere av følgende kriterier:

  •   KMI < 18,5 kg/m2

  •   Utilsiktet vekttap > 10 % de siste 3-6 måneder

  •  Lite eller manglende matinntak i > 5 dager

  •   Overforbruk av alkohol, samt noen legemidler f.eks. insulin, cellegift, antacider /diuretika
     

  •  

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy