Jump to content
Sykepleiediskusjon

Et kjapt spm ang kateterisering!


Guest Fridusen

Recommended Posts

Guest Fridusen
Hei!

Jeg jobber i hjemmesykepleien (student 3. året), og sliter litt med å treffe urinrørsåpningen når jeg skal kateterisere en kvinne. Kateteret sklir liksom ned i vaginalåpningen. Prosedyren er ren, men ikke steril. Betyr det at jeg, med hansker på, kan "krølle" (misforstå meg rett) selve kateteret når det skal føres inn? Slik at den blir lettere å håndtere? At jeg surrer den litt rundt et par to-tre fingre for å gjøre den kortere idet den skal føres inn? Eller må jeg IKKE ta på selve kateteret? 

Takker for svar! 

Link to comment
Share on other sites

Guest Fridusen
1 minute ago, IdaJ said:

Du skal ikke ta på kateteret. Men du kan bruke pinsett så får det bedre å føre kateteret rett vei in. 

Tusen takk for tips!! Går det an å bruke steril kompress - i tiiiiilfelle jeg ikke skulle like å bruke steril pinsett? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke det er så lurt med steril kompress, men kan man ikke bruke sterile hansker? 

En annen ting jeg har erfart er at i de tilfeller noen har problemer med å legge inn kateter på kvinner, så er årsaken nesten uten unntak at de ikke skiller kjønnsleppene godt nok. Hos enkelte kan urinrørsåpningen ligge litt gjemt og litt lenger inn i vagina enn hos andre.

Et tips er da å alltid ta et litt dypt tak, og skill kjønnsleppene godt. Da vil man få full oversikt og det blir lett å få kateteret rett inn i urinrøret. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Kantarell said:

Steril kompress skal vel vere like greit som en steril pinsett? På studie lærte vi at vi kan bruke sterile kompressar i staden for sterile hanskar i enkelte tilfeller. F.eks ved handtering av cvk

Takk for informasjon om dette :) 

Kanskje det bare er meg som synes det blir klønete å bruke sterile kompresser istedenfor hansker. Man må kanskje bare prøve seg frem og se hva man synes er enklest. Det viktigste er jo at det er sterilt :) 

Link to comment
Share on other sites

Guest Fridusen

Men ok, hjelp meg litt nå. 

Prosedyren blir slik (forkortet og forenklet ?)

1. Åpne og gjøre klar kateteret, og så feste kateteret til kateterposen.

2. Våte tupferene med klorhexidin og naCi.

3. Skille kjønnsleppene med venstre hånden og holde dem fra hverandre mens jeg vasker med høyre hånd. 

4. Fører inn kateteret. 

NÅR skal jeg ta på steril hanske på høyre hånden?! ?

Kateteret ligger jo oppi den plasten den kommer i med den våte væsken. Kan jeg feks legge kateteret på det sterile underlaget/ "teppe" som følger med det settet med pinsett og tupfere? At kateteret liksom ligger der mens jeg vasker, og så bruker jeg den sterile høyre hånd til å ta den? 

Håper dere skjønner hva jeg mener her nå. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Kantarell said:

Steril kompress skal vel vere like greit som en steril pinsett? På studie lærte vi at vi kan bruke sterile kompressar i staden for sterile hanskar i enkelte tilfeller. F.eks ved handtering av cvk

Hantering av cvk er en helt annen prosedyre og der bruker man sterile kompresser dynket i klorhexidin i ett sk non-tuch-grepp. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Guest Fridusen said:

Men ok, hjelp meg litt nå. 

Prosedyren blir slik (forkortet og forenklet ?)

1. Åpne og gjøre klar kateteret, og så feste kateteret til kateterposen.

2. Våte tupferene med klorhexidin og naCi.

3. Skille kjønnsleppene med venstre hånden og holde dem fra hverandre mens jeg vasker med høyre hånd. 

4. Fører inn kateteret. 

NÅR skal jeg ta på steril hanske på høyre hånden?! ?

Kateteret ligger jo oppi den plasten den kommer i med den våte væsken. Kan jeg feks legge kateteret på det sterile underlaget/ "teppe" som følger med det settet med pinsett og tupfere? At kateteret liksom ligger der mens jeg vasker, og så bruker jeg den sterile høyre hånd til å ta den? 

Håper dere skjønner hva jeg mener her nå. 


Hva slags type kateter er det snakk om? Bruker dere ikke xylocain gel? 
Eller er det engangskateter kanskje?

Jeg er kun vant med å gjøre dette sterilt (både permanent kateter og engangs, men på sistnevnte er det jo forskjell på sykehus og hjemme hos folk).
Steril oppdekking, steril hull-duk over underlivet til pas. Åpner alt jeg trenger og vipper ut på en steril duk på et bord ved siden (evt i seng). Vasker utvendige kjønnslepper, tar på sterile hansker (og ordner det som trengs med to sterile hender, f.eks. koble xylocain), skiller kjønnsleppene med å holde sterile kompresser i trekantgrep med venstre hånd, vasker med pinsett/kompresser. Setter xylocain og venter noen min. Tar kateteret med den sterile høyrehånden, kveiler det litt opp før jeg fører det inn, starter med å holde ganske langt frem. Lar første urin renne ut i plastbeholder som var med i katetersettet (kan evt. bruke pussbekken), er plass til endel der. Når kateteret er inne fyller jeg ballongen, kobler til posen og fikserer slangen.
Finns jo også urinposer som er pakket sterilt, slik at man kan koble før man setter inn kateteret.  

Så alt sterilt utstyr pakker jeg ut før jeg starter, og holder høyre hånd steril til kateteret er inne. Da går det fint å holde lengre frem på det, eller kveile det litt opp.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fridusen

Dette er engangskateterisering. Vi bruker det kateteret hvor vi klemmer ut den blåe væsken. 

Spørsmål mitt er da: 

Kan jeg ta kateteret ut av posen, og legge den på den sterile duken? Mens jeg vasker? 

Link to comment
Share on other sites

Det vel egentlig mange riktige måter. Jeg ville ikke tatt ut kateteret fra posen. Da tenker jeg at det kan tørke. Da ville jeg evt fuktet kateteret på nytt med f. Eks xylocain. 

Jeg pleier å legge en liten papirkladd mellom bena til pasienten. Når det kommer urin i kateteret så kobler jeg på posen, evt bruker flaske eller bekken. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Guest Fridusen said:

Men ok, hjelp meg litt nå. 

Prosedyren blir slik (forkortet og forenklet ?)

1. Åpne og gjøre klar kateteret, og så feste kateteret til kateterposen.

2. Våte tupferene med klorhexidin og naCi.

3. Skille kjønnsleppene med venstre hånden og holde dem fra hverandre mens jeg vasker med høyre hånd. 

4. Fører inn kateteret. 

NÅR skal jeg ta på steril hanske på høyre hånden?! ?

Kateteret ligger jo oppi den plasten den kommer i med den våte væsken. Kan jeg feks legge kateteret på det sterile underlaget/ "teppe" som følger med det settet med pinsett og tupfere? At kateteret liksom ligger der mens jeg vasker, og så bruker jeg den sterile høyre hånd til å ta den? 

Håper dere skjønner hva jeg mener her nå. 

Hvorfor feste kateteret til kateterposen direkte? Større sjanse at du kontiminerer selve katetret. Dessuten veit du ikke om du kommer riktig heller. Er alltid bra at blæreskylle før du setter på posen. 

 

Om man skal bruke xylokain hvilket er vanligst når man setter kateter ska dette virke en stund først. Det setter man etter att man vasket. 

Om det bare er RIK/karakterisering kan man feste posen direkte på og siden føre in kateteret direkt når man har åpnet posen. Man skulle kjønnsleppene åt med ene hånden og før in kateteret med andre handen. Det er ikke en steril prosedyre men en ren prosedyre. Viktigst er at man ikke tar på den delen av kateteret som skal in i urinrøret men der går fint å ta på siste delen av lage. 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Florry said:


Hva slags type kateter er det snakk om? Bruker dere ikke xylocain gel? 
Eller er det engangskateter kanskje?

Jeg er kun vant med å gjøre dette sterilt (både permanent kateter og engangs, men på sistnevnte er det jo forskjell på sykehus og hjemme hos folk).
Steril oppdekking, steril hull-duk over underlivet til pas. Åpner alt jeg trenger og vipper ut på en steril duk på et bord ved siden (evt i seng). Vasker utvendige kjønnslepper, tar på sterile hansker (og ordner det som trengs med to sterile hender, f.eks. koble xylocain), skiller kjønnsleppene med å holde sterile kompresser i trekantgrep med venstre hånd, vasker med pinsett/kompresser. Setter xylocain og venter noen min. Tar kateteret med den sterile høyrehånden, kveiler det litt opp før jeg fører det inn, starter med å holde ganske langt frem. Lar første urin renne ut i plastbeholder som var med i katetersettet (kan evt. bruke pussbekken), er plass til endel der. Når kateteret er inne fyller jeg ballongen, kobler til posen og fikserer slangen.
Finns jo også urinposer som er pakket sterilt, slik at man kan koble før man setter inn kateteret.  

Så alt sterilt utstyr pakker jeg ut før jeg starter, og holder høyre hånd steril til kateteret er inne. Da går det fint å holde lengre frem på det, eller kveile det litt opp.

Når man setter xylocain treng sikker sterile hanske. Bedre å sette xylocain før man tar på sterile hansker. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Guest Fridusen said:

Dette er engangskateterisering. Vi bruker det kateteret hvor vi klemmer ut den blåe væsken. 

Spørsmål mitt er da: 

Kan jeg ta kateteret ut av posen, og legge den på den sterile duken? Mens jeg vasker? 

Ja, det kan du om du bruker en steril duk. Men det er ikke nødvendig at gjøre det ved kateterisering.

 

1. Klem den blåe vesken ut i pose. Ikke åpne posen med katetret. 

2. Vask rent underskriver.

3. Åpne pose med katetrer og koble på urinpose.

4. Åpne kateteret og till det i hånden så at det ikke blir kontaminert. Håll det stille opp i luften. 

5. Skill kjønnsleppan med andre hånden. 

6. Før om kateteret in i urinrøret. 

Link to comment
Share on other sites

On 27.10.2017 at 6:05 PM, IdaJ said:

Hantering av cvk er en helt annen prosedyre og der bruker man sterile kompresser dynket i klorhexidin i ett sk non-tuch-grepp. 

Ja, eg forstår at det blir ei anna prosedyre. Men eg lærte på skulen for 3 år sidan at ein kan i ein del tilfeller bruke sterile kompress dynka i klorhexidin, i staden for hanskar.  Det kan en vel gjer i dette tilfellet også, ved å bruke non-touch teknikk når en handterar kateteret? Eg ser ikkje heilt korleis det kan vere eit problem? Forklar gjerne :)   

Vi brukar foressten ikkje steril oppdekking ved rein kateterisering på sjukeheim, og heller ikkje xylocain

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy