Jump to content
Sykepleiediskusjon

Måle kreatinin før MR/CT


Guest Gjest

Recommended Posts

Før undersøkelser (CT og MR)  der det skal injiseres kontrastmiddel skal man måle kreatinin (også uten kjent nyresykdom) når pasienten er over en viss alder. Noen steder anbefaler de det til pasienter over 50år andre steder først etter 70år. Hva er det vanlig å gjøre og hva skal kreatinin ligge under før en slik undersøkelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men tror dette vil varier litt. De ser vell også på GFR'en, ikke kun kreatinin. 
Kontrast er en påkjenning for nyrene. Noen pasienter må væskes opp før og etter kontrast. Hvis jeg husker riktig er det sånn at skal man ta MR med kontrast og nyrefrisk trenger man ikke måle kreatinin/gfr, for CT med kontrast må alle ta prøve i forkant. 
Mulig det er variasjoner mellom ulike sykehus og ulike typer kontrastvæsker. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :) Det varierer sikkert i forhold til de ulike kontrastvæsker slik du sier. Jeg skal til MR og stusset da jeg fikk innkallingen. Der sto det at jeg måtte måle kreatinin hos fastlege hvis jeg var over 70 år. Mente å huske at man før sa over 50 år, mulig dette er et annet nyere kontrastmiddel. Måtte selvfølgelig også måle kreatinin hvis man ikke var nyrefrisk, nyreoperetert, hadde diabetes, urinsyregikt, brukte BT medisin, cellegift eller betennelsesdempende medisin. 

J

Link to comment
Share on other sites

Søkte opp Omniscan (MR kontrastmiddel) i felleskatalogen der sto det følgende under forsiktighetsregler: "Eldre: Det er spesielt viktig å undersøke eldre ≥65 år for nedsatt nyrefunksjon, da nyreclearance av gadodiamid kan være redusert hos eldre."

Når det gjelder MR kontrastmidler og redusert nyrefunksjon mener jeg det først og fremst er forsiktighet rundt dette pga økt fare for å utvikle nefrogen systemisk fibrose J%C3%B8rgensen%20-%20MR%20kontrast%20ved

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy