Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilket steg følger dere under stell?


Guest bjonbjon

Recommended Posts

Guest bjonbjon

Jeg er en type person som trenger et system for at jeg skal gå inn i situasjonen med selvtillit. 

Jeg  jobber som ekstravakt på et sykehjem, men siden jeg ikke jobber så ofte (kan være fra 1-5 ganger i måneden) og på forskjellige enheter, så har jeg ikke oppnådd den tryggheten med noen av de ansatte. Dermed så blir jeg nervøs når jeg skal inn å stelle med noen som jeg ikke kjenner så godt. Jeg ønsker derfor å ha et system klart i hodet mitt i situasjoner der jeg blir nervøs som jeg bruker som en slags retningslinje, hvis jeg blir nervøs. Jeg får heller ingen tilbakemelding på arbeidsplassen min (selvfølgelig) og vil vite om det jeg gjør nå, er riktig. 

 

1. Når du skal inn å stelle en pasient med en annen pleier eller sykepleier; hva er det første du gjør?

Jeg pleier å følge dette (så lenge den andre pleieren ikke har begynt på dette selv)

1. Går å legger frem det man trenger på nattbordet/vasken + legger frem nattskjorte. (Jeg pleier å legge frem bleie, toalettpapir, håndkle og vaskekrem. Evt. engangskluter hvis man mistenker avføring. Hørtes dette riktig ut? )

2. Fikser sengen 

3. Begynner å kle av pasienten ovenpå.

 

2. Noen steller pasienter på toalettet, mens andre bare steller dem midt på rommet før de legger dem i sengen sin. Jeg personlig foretrekker å bruke toalettet siden man skal jo gjøre sånne ting der, og det er ikke særlig hyggelig å bli heist opp i rommet sitt med alt blottet. Men hva er den uskrevne reglen på dette, egentlig? Jeg har opplevd mye forskjellig og blir derfor usikker. 

Skal jeg bare kjøre pasientene inn på toalettet på morgenen? Mens på kvelden så steller man midt på gulvet?

 

3. Hvordan skal man gi rapport (kveld og morgen)? Jeg har nemlig bare gitt rapport et par ganger siden jeg stort sett går mellomvektene...

 

Jeg vet at når jeg er ute i praksis så vil antageligvis være borti andre rutiner, og folk har forskjellige måter å gjøre ting på, men i et forsøk på å lindre nervøsiteten min for praksis, så prøver jeg å få svar på disse tingene da jeg tror det vil hjelpe på selvtilliten min.  ^_^

 

 

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg synes slik du gjør det høres stort sett riktig ut. Bortsett fra at jeg ville ikke lagt klærne på vasken av hygieniske årsaker. Vasker er stort sett et urent område. Men du er nok ikke den eneste som gjør det.

2. Har aldri jobbet på sykehjem så jeg kjenner ikke så godt til forholdene der. Er enig med deg at toalettet er et naturlig sted å stelles (hvis det er sammen med et lite bad) både morgen og kveld. Det eneste er igjen med tanke på hygiene, og pasientens ønsker. Deler de bad med andre pasienter? Er det stort nok til at man kan ivareta god hygiene mens man steller? 

3. Når det gjelder rapport, lurer du da på hva du skal si, ta med i rapporten?

Synes i hvert fall ikke at du trenger å være nervøs :) 

Link to comment
Share on other sites

Guest Sykepleierstudent

Du trenger absolutt ikke være nervøs for praksis på sykehjem. De skal jo gi deg god opplæring, uavhengig om du har jobbet på sykehjem før (kan være noen sluntrer litt unna og ber deg gjøre jobben tidlig hvis de vet at du har erfaring, men dette skal jo de egentlig ikke - med mindre du sier du føler deg komfortabel!). Vi fikk mye bedre opplæring som studenter enn hva en ny assistent ville fått, og vi trengte ikke gå alene før vi var helt komfortabel med det :) 

Link to comment
Share on other sites

Guest bjonbjon
On 15.1.2018 at 7:23 PM, Guest Sykepleierstudent said:

Du trenger absolutt ikke være nervøs for praksis på sykehjem. De skal jo gi deg god opplæring, uavhengig om du har jobbet på sykehjem før (kan være noen sluntrer litt unna og ber deg gjøre jobben tidlig hvis de vet at du har erfaring, men dette skal jo de egentlig ikke - med mindre du sier du føler deg komfortabel!). Vi fikk mye bedre opplæring som studenter enn hva en ny assistent ville fått, og vi trengte ikke gå alene før vi var helt komfortabel med det :) 

Godt å høre. Jeg skal unngå å nevne at jeg har erfaring, dersom det er mulig. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er også student, og dette er slik jeg gjør det: (tar morgenstell som eksempel, med pas som kan stå med støtte)

1. Kommer inn, vekker/prater litt med pasienten, mens jeg legger frem alt av klær, kontinensutstyr, håndklær o.l. 
Jeg syntes også det er problematisk med tanke på hvor jeg skal legge fra meg tingene. Håndklær og kluter legger jeg på vasken, og klærne legger jeg enten oppå et håndkle på f.eks dusjstol, eller legger de på det «rekkverket» rundt hele dusjområdet.

2. Får pasienten over i toalettstol. 
Lar pasienten gå på toalettet, mens jeg går ut (lukker/skyver inntil døren) og rer seng, rydder rom og åpner gardinene.

3. Beinklær
Tar på ny bleie, sokker, trer på bukser og tar på sko. På denne måten slipper pasienten å reise seg mer enn nødvendig. Er pasienten i stand til å vaske seg på overkroppen selv får h*n en klut til dette.
Reiser pasienten opp mens h*n holder i rullator/prekestol, tørker nedentil med papir, vasker (kjønnsorgan, så rumpe), tørker med en ren klut, og drar opp beinklær.

4. Før pasienten setter seg ned igjen, legger jeg et håndkle over toalett-stolen. På denne måten setter ikke pasienten seg ned i eventuelle avføringsbakterier med rene klær på. 

5. Evaluer om pasienten har vasket seg tilstrekkelig oventil, hvis h*n har vasket selv. Eventuelt vasker jeg: godt under armer, bryster og andre folder. Nakke/skuldre/rygg. Tørk over med klut. Påfør deodorant. 

6. Ta på genser/diverse.

Når jeg steller i toalettstol pleier jeg å kjøre stolen bort til vasken (husk å sette på bremser) slik at pasienten får anledning til å stelle seg selv, eller i allefall være medvirkende. Det h*n ikke får til gjør jeg.

Jeg steller «alltid» på badet, med mindre pasienten ønsker noe annet, eller det ikke er mulig. Jeg syntes man skal etterstrebe å gjøre ting så ordinært som mulig, og det naturlige (i allefall i min verden) er jo å stelle seg på badet. Ikke minst så syntes jeg det er hyggeligere for pasienten å få sett seg selv i speilet o.l. Har opplevd at flere har blitt overrasket over å bli kjørt bort til speilet, fordi «det er så lenge siden de har sett seg selv». Det syntes jeg er trist.

Ved rapport bare sier jeg hva som har skjedd i løpet av dagen, samme hva det er. Fru Hansen har vært veldig engstelig i dag, Herr Nilsen har løs avføring og har hatt tre uhell. Ellers har vi spist vafler og alle koste seg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy