Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvilket steg følger dere under stell?


Guest bjonbjon

Recommended Posts

Guest bjonbjon

Jeg er en type person som trenger et system for at jeg skal gå inn i situasjonen med selvtillit. 

Jeg  jobber som ekstravakt på et sykehjem, men siden jeg ikke jobber så ofte (kan være fra 1-5 ganger i måneden) og på forskjellige enheter, så har jeg ikke oppnådd den tryggheten med noen av de ansatte. Dermed så blir jeg nervøs når jeg skal inn å stelle med noen som jeg ikke kjenner så godt. Jeg ønsker derfor å ha et system klart i hodet mitt i situasjoner der jeg blir nervøs som jeg bruker som en slags retningslinje, hvis jeg blir nervøs. Jeg får heller ingen tilbakemelding på arbeidsplassen min (selvfølgelig) og vil vite om det jeg gjør nå, er riktig. 

 

1. Når du skal inn å stelle en pasient med en annen pleier eller sykepleier; hva er det første du gjør?

Jeg pleier å følge dette (så lenge den andre pleieren ikke har begynt på dette selv)

1. Går å legger frem det man trenger på nattbordet/vasken + legger frem nattskjorte. (Jeg pleier å legge frem bleie, toalettpapir, håndkle og vaskekrem. Evt. engangskluter hvis man mistenker avføring. Hørtes dette riktig ut? )

2. Fikser sengen 

3. Begynner å kle av pasienten ovenpå.

 

2. Noen steller pasienter på toalettet, mens andre bare steller dem midt på rommet før de legger dem i sengen sin. Jeg personlig foretrekker å bruke toalettet siden man skal jo gjøre sånne ting der, og det er ikke særlig hyggelig å bli heist opp i rommet sitt med alt blottet. Men hva er den uskrevne reglen på dette, egentlig? Jeg har opplevd mye forskjellig og blir derfor usikker. 

Skal jeg bare kjøre pasientene inn på toalettet på morgenen? Mens på kvelden så steller man midt på gulvet?

 

3. Hvordan skal man gi rapport (kveld og morgen)? Jeg har nemlig bare gitt rapport et par ganger siden jeg stort sett går mellomvektene...