Jump to content
Sykepleiediskusjon

snart nyutdannet og ønsker å bli gravid


Guest Stine

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er ferdigutdannet sykepleier i juni. Jeg har fått meg sommerjobb, men ikke noe mer fast enn dette enda. Jeg har en sønn som nettopp har blitt 2 år. Vi ønsker oss veldig et barn til og vil ikke ha så veldig mange år imellom. Hadde det ikke vært for at jeg var student hadde vi prøvd på en til nå, men vi venter foreløpig. Det jeg lurer på er, om jeg hadde blitt gravid i tidligst april/mai, hvordan blir det å få seg jobb etter sommeren? Må jeg opplyse om at jeg er gravid når jeg søker på jobber? Jeg vil jo føle at jeg "lurer" arbeidsgiver hvis jeg er gravid og samtidig søker jobb. Og hvordan er det hvis jeg får jobb nå (enten fast eller vikariat) før jeg evt. blir gravid, men så er blitt det når jeg starter i jobben etter sommeren? 
Jeg vet at det lureste hadde vært å vente en stund, men det har jeg faktisk ikke noe lyst til og blir lei meg av den tanken.

Link to comment
Share on other sites

Fant her svar her inne på lommelegen, som belyser endel av det du lurer på: 

Quote

 

Graviditet er ikke et kriterium som gir arbeidsgiver rett til å si deg opp eller nekte å ansette deg. 

Hvis du allerede er ansatt i en ny stilling spiller det ingen rolle om du blir gravid eller ikke, du kan begynne i jobben som normalt. Arbeidsgiver kan ikke forskjellsbehandle deg fordi du er gravid. 

Hvis du søker på en ny jobb kan det godt tenkes at arbeidsgiver tar hensyn til om du er gravid eller ikke før du får jobben. Skal han velge mellom en høygravid søker eller en som ikke er gravid, tror jeg nok ofte den ugravide blir foretrukket. Imidlertid er dette ikke lovlig i henhold til likestillingsloven! Dette kan være vanskelige saker å avklare, men jeg er ikke i tvil; søker du på en jobb bør du ikke si at du er gravid. Arbeidsgiver skal gjøre en vurdering av deg uavhengig av om du er gravid eller ikke.