Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan få best søvn når man går nattevakt


Cathrine

Recommended Posts

Fant denne i BMJ Der står det tips om hvordan man bør sove og hva man bør gjøre i perioder man går nattevakt. Selv om de skriver at kvaliteten av evidensen er lav, kan det a være noen tips det er verdt å ta med seg og man kan ut fra dette starte sin egen søvn strategi.

Vi vet jo at søvn er viktig. Da jeg gikk nattevakt la jeg merke til at mange tok en morgenkaffe når de ga rapport til dagvakten. Det lærte jeg fort var en dårlig ide. Så jeg kuttet ut kaffe etter midnatt og holdt meg våken på juice. Drakk vel omtrent en liter i løpet av en vakt. Merket at det var vel så effektivt som kaffe. Og jeg holdt meg klarere i hodet. Et tips jeg anbefaler dere å prøve. 

Ellers gikk jeg rett og la meg når jeg kom hjem og sov så lenge jeg kunne (måtte av og til lufte hunden først, men det be ikke lange turen da jeg var helt svimmel)Jeg fikk faktisk sove endel, men følte meg likevel ganske elendig og brukte nesten en uke på å føle meg i fin form igjen.

Hvordan gjør dere det?Visual summary

Link to comment
Share on other sites

Æ jobber kun nattevakt ibland å da en til to vakter på rad. Klarer fint å drikk kaffe ved morgenrapporten og ellers under natten. Slutter dokk med at ikke få sov direkte når jeg kommer hjem (men har prøvd uten kaffe etter midnatt å samme ting da) Deremt når jeg vel har sovnet så sover jeg i regel fint til jeg skal opp igjen. 

 

Men æ klarer heller ikke å sove direkte etter kveldsvakt heller så jeg må ha en timen eller to for å slapp av å ro meg ned etter vakt. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy