Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bli sykepleier med dårlig fysikk


Tralla

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurderer å starte på sykepleierstudiet til høsten, jeg er over 30 år og med en ubrukelig mastergrad vurderer jeg sykepleier blant annet. Jeg har et problem med føttene mine, de verker mye (fotsålen) når jeg står og går. Birkenstocks hjelper litt. Er det slik at nyutdannede sykepleiere ender opp med jobber der man går og står hele dagen? Jeg hadde ikke hatt noe i mot å stå og gå hele dagen, hadde det ikke vært for mine håpløse føtter. Jeg er tverrplattfot og ortopeden sa at jeg hadde nok kronisk plantar fascitt. Burde jeg bare droppe sykepleierdrømmen? 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Mange sykepleiejobber fører til at man går og står mye, men det er også endel skrivebordsarbeid så man sitter også litt. Man kan jo også sette seg ned når man snakker med pasienten, tar puls, blodtrykk osv.

Før jeg ble sykepleier jobbet jeg litt i butikk, da sto jeg hele dagen og fikk veldig vondt i bena. Som sykepleier på en travel kirurgisk avdelig har det aldri vært noe problem, trolig fordi man også sitter endel.

Nå vet ikke jeg hvor plaget du er og hvor mye du klarer å gå og stå i løpet av 8 timer.

Du sier du har kronisk plantar fascitt, mener ortopeden med det at det er langvarig? Ofte kan kronisk bety langvarig og ikke at det er noe man må ha resten av livet. Men med en slik diagnose må man kanskje ikke belaste foten for mye? Jeg ville spurt ortopeden hva han/hun tenker om det å utdanne seg til sykepleier med din diagnose.

Hvis dette er det du virkelig vil ville jeg gått for det, med mindre ortopeden sterkt fraråder det. 

Det finnes mange jobber der man ikke går mye, hvor lett det er å få disse som nyutdannet vet jeg ikke. Man kan jo også jobbe i psykiatrien som nyutdannet, sikkert mindre gåing der. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar? 

ang plantar fascitt var det tydelig at ortopeden bare ga meg en trolig diagnose i mangel på kliniske funn (utenom litt ødem, tverrplattfot og en cyste). Så hvordan kronisk vet jeg ikke. 

Kamskje et yrke som bioingeniør er lurere hvor det er laboratorier (mikrobiologisk og patologisk i alle fall) der man ikke går mye. 

Vanskelig å ta valget!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke så lett med slike valg. Bioingeniør er nok mindre gåing, men det er ganske annerledes enn å være sykepleier. Synes du bør ta kontakt med lege og rådføre deg med han eller henne om det vil være tilrådelig å bli sykepleier, hvis det er det du egentlig ønsker mest å bli. Dette er jo et veldig viktig valg. Kan jo være det holder å dra til fastlegen, kanskje enklere enn å ta kontakt med ortopeden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy