Jump to content
Sykepleiediskusjon

Komme inn på VID - Kreftsykepleie


Vero

Recommended Posts

Hei :) 

Jeg har lurt på å søke på videreutdanning i kreftsykepleie på deltid. Den nærmeste for meg er OsloMet og VID (oslo), og ser det er bare VID som har deltid. Er den noen som vet om det er vanskelig å komme inn der. Jeg har litt under C i snitt. C- hvis man kan kalle det det :P Jeg har jobbet på en lindrende avdeling under studietiden og siden jeg ble ble ferdig som sykepleier i november 2017 har jeg jobbet på helsehus- lindre enhet i 80% stilling. Det er vel bare det jeg har jobbet med etter jeg ble sykepleier som teller? Det står også at jeg må ha jobbet i 2 år, så det blir jo ikke enda men jeg vil gjerne vite om det er noe jeg kan gjøre for å bedre mine sjanser. Drømmen er egentlig å bli jordmor, men nå er realiteten kreftsykepleier og det er noe jeg er interessert i og med dette så får jeg flere muligheter innen jobbmarkedet. Jeg merker på jobben at jeg vil gjerne ha mer kunnskap innenfor kreftsykepleie.

Jeg har også tatt 1 år på vernepleierutdanningen og har da 60 studiepoeng. Teller dette med i poengene mine? 

Takker for all svar :) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv vurdert denne vidreutdanningen deltid, men det er et par år siden, og jeg søkte aldri. 

Dessverre ser det ut som det kun er det du har jobbet som sykepleier som teller, dette står i opptakskravene:
Autorisasjon som sykepleier og minst 2 års praksis som sykepleier.

Det pleier å være slik at 1 års praksis tilsvarene 1 år i 100% stilling. Så hvis du jobber 80% må du jobbe litt mer enn to år.

Som du ser her gis det ekstra poeng for 2 års ekstra yrkeserfaring som sykepleier. Så når man har jobbet 4 år oppnår man ikke mer poeng i forhold til arbeidserfaring.

Hvis to søkere står likt, vil jeg tro at den med relevant erfaring har et fortrinn. Det har jo du :)

Quote

Det gis 0,5 tilleggspoeng pr. halvår for praksis utover minstekravet for opptak. Det gis maksimalt 2 poeng.

Vet ikke om 1 år på vernepleierutdanning teller, men det gir jo 60 studiepoeng, så det kan se slik ut:

Quote

Det gis 0,5 tilleggspoeng pr. 30 studiepoeng for utdanning utover minstekravet for opptak. Det gis maksimalt 2 poeng.

Vidre ser jeg at karakteren C gir 3 poeng.

https://www.vid.no/filer/utfyllende-bestemmelser-for-opptak/

 

Link to comment
Share on other sites

Så spennende :) Tror du at du kommer til å søke etter hvert?

Jeg fant dette jeg også :) Tror kanskje jeg har en fordel over at jeg har erfaring fra en palliativ avdeling, og at de da gir poeng for dette :) Det gjelder å komme lenger opp på lista, så man har en sjanse. Nå gjelder det bare å ha jobbet nok år som de ber om. Det er sant som du sier at jeg må jobbe mer enn 2 år, da jeg har 80% stilling:/ Hadde jeg ikke tenkt på. Jeg fant også: § 12-11.Utdanningspermisjon

(1) Arbeidstaker som har vært i arbeidslivet i minst tre år og som har vært ansatt hos arbeidsgiveren de siste to år, har rett til hel eller delvis permisjon i inntil tre år for å delta i organiserte utdanningstilbud. Utdanning ut over grunnskole eller videregående opplæringsnivå må være yrkesrelatert for å gi rett til permisjon. Yrkesrelatert utdanning omfatter alle typer arbeidsmarkedsrelevant etter- og videreutdanning.

Hadde vært fint å jobbet og tatt utdanningen samtidig, og da ha rett til permisjon fra jobben. Mye som skal klaffe for at alt skal gå bra :P 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg kommer til å søke dessverre, men merker jeg fikk litt lyst igjen etter at jeg tittet på dette i går. Har hørt mange pasienter snakke mye positivt om kreftsykepleiere det er jo hyggelig. Sikkert en lærerik utdanning.

Vi får håpe du får permisjon hvis du kommer inn. Det vil jo være gunstig for arbeidsgiver at du lærer mer om pasientgruppen.

Har du sett på pensumlisten, kanskje du finner noen bøker der som du kan ha glede av nå i forhold til jobben din?

 

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir frista når man leser på studiet. Vi har en kreftsykepleier på jobben og fikk permisjon når hun tok utdanningen. Altså uten lønn. Det er jo muligheter, så jeg får høre når det nærmer seg 2 år som sykepleier. Sendte også en mail til skolen angående opptak og studiet, så da får jeg kanskje litt mer konkret fra skolen :) 

Ja har tittet litt på pensumlista og det er mange bøker man kan lese der, så er helt klart relevant for jobben så lenge :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy