Jump to content
Sykepleiediskusjon

Burde vi hatt en 4-årig utdanning?


Cathrine

Recommended Posts

Leser i Dagens Medisin om et tema som er en gjenganger. Nemlig at det er for lite fokus på anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/02/12/sykepleierutdanningen-15-prosent-handler-om-menneskekroppen/

Enig at dette er viktige fag man kunne hatt mer fokus på, men vet ikke om det er noe det kunne gått på bekostning av. Studiet er kanskje for kort og komprimert? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vanskelig spørsmål.
Ingen tvil om at studiet burdet vært fire år, spør du meg. Men hadde nok mange ønsket å gå studiet hvis det ble forlenget?
Jeg syns vi hadde alt for lite anatomi, fysiologi, sykdomslære og biokjemi ja. Tror nok noe av det andre vi hadde kunne vært vraket til fordel for det, men det meste må være med. 

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke folk velger studiet fordi det kun tar 3 år.

Det er jo mange søkere, så vil tro det fortsatt vil være mange nok til å fylle studieplassene hvis det ble 4 år.

Det har vært vanlig å sammenlikne oss med blant annet lærere, i forhold til utdannelse og lønn. Nå har de fått 5 års utdannelse, mastergrad. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
18 hours ago, Student94 said:

Jeg tenker også at det burde vært brukt enda mer tid på psykologi. Det finnes dessverre mange helsepersonell som ikke kan håndtere psykisk syke pasienter på en god måte, og det er så innmari trist for disse pasientene møter man overalt .

Velkommen hit :)
Ja dette er kjempeviktig. Jeg lærte alt for lite om psykiske problemer da jeg studerte.

Vet ikke hvor mye man lærer nå, men jeg skulle gjerne ha lært mer om hvordan håndtere pasienter med angstlidelser og depresjon for å nevne noe. Studiet er nok for kort og kanskje for mye fokusert på somatikk?

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy