Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kommunikasjon med demente som har svekket hørsel


Ymsetjenesta

Recommended Posts

Har forsøkt å finne god litteratur på dette spesifikke området. Driver å skriver tiltaksplan. Ser på muligheten for å benytte liten whiteboard og skrive meldinger eller stikkord. Har funnet noe forskning som hentyder til at demente med dårlig hørsel må benytte kognitiv kapasitet på å tolke tale. Skriftlige meldinger kan fristille noe av denne kapasiteten.

 

Linker, bøker, hefter og youtube mottas med takk.

 

MVH Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye om demens, men det høres fornuftig ut at de med dårlig hørsel får større problemer med å forstå hva man sier.

Men jeg er litt usikker på hvor mye de forstår av skriftspråk, uten at jeg skal uttale sikkert om dette. Har du prøvd?

 Alternativt er kanskje å vise bilder, tegninger?

Link to comment
Share on other sites

Vel ser ut til at dette ikke blir relevant. Måtte bytte etage på sykehjemmet pga mye konflikter. 3500 ord så langt i oppgaven, og over 700 leste sider (bla 15 artikler fra PubMed). Artig med Universitetet at de sier at dere har den nyeste kunnskapen, så dere må utfordre de på sykehjemmet litt. Når du havnet i en konflikt så snur lærer fra universitetet helt om. Hvordan skal dette faget videreutvikle seg?

Link to comment
Share on other sites

Huff, dette var da leit. Håper du likevel har lært mye etter alt det du har lest og at det blir bedre på den nye avdelingen. 

Hadde vært spennende å høre om du fant noen konkrete råd om hvordan kommunisere med demente som har nedsatt hørsel?

Synes det var en interessant problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy