Jump to content
Sykepleiediskusjon

Årsak til kvalme og oppkast etter cytostatika


Cathrine

Recommended Posts

Leser her at årsakene ikke er helt kjent:
 

 

Quote

 

BAKGRUND


Illamående i samband med cytostatikabehandling är fortfarande ett av de största problemen som patienten upplever under sin cancerbehandling, trots att situationen successivt förbättrats tack vare olika läkemedel. Knappt hälften av alla cancerpatienter drabbas någon gång av illamående och/eller kräkningar.  

Orsakerna till illamående är inte helt kända, men en viktig faktor är skador i mag-tarmkanalens slemhinna. Detta förorsakar frisättning av serotonin, vilket i sin tur stimulerar kräkcentrum i hjärnan via n. vagus. Serotonin förefaller vara den viktigaste signalsubstansen vid akut illamående. Illamående kan också aktiveras av substans P via NK1-receptorn. Detta förefaller vara en viktig signalväg vid fördröjt illamående. 

Vid behandling av cytostatikainducerat illamående är profylaktisk behandling viktigast eftersom manifest illamående är mycket svårbehandlat. 

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=659

 

Det står at en viktig faktor er skader i mage/tarm slimhinnen og det fører til frisetting av seretonin. Forstår bare ikke at det er årsaken til akutt kvalme etter cytostatikakur. Blir slimhinnen så fort påvirket? Kvalmen kommer da ofte allerede etter noen timer?

Link to comment
Share on other sites

Det står noe av det samme i cytostatikaboken også, men der står det at substans P og NK1 reseptor spiller en rolle både ved akutt og forsinket kvalme. Altså er det ikke bare slimhinneaffeksjon men også en kjemi jeg ikke forstår bæret av. Så av dette "konkluderer" jeg at akutt kvalme handler om kjemi, mens forsinket kvalme handler om både kjemi og slimhinneaffeksjon, altså noe motsatt av det som står på internetmedisin.se.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MariusM said:

Det står noe av det samme i cytostatikaboken også, men der står det at substans P og NK1 reseptor spiller en rolle både ved akutt og forsinket kvalme. Altså er det ikke bare slimhinneaffeksjon men også en kjemi jeg ikke forstår bæret av. Så av dette "konkluderer" jeg at akutt kvalme handler om kjemi, mens forsinket kvalme handler om både kjemi og slimhinneaffeksjon, altså noe motsatt av det som står på internetmedisin.se.

Ja dette gir jo mening og passer mye bedre med tanke på den akutte kvalmen :) 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy