Jump to content
Sykepleiediskusjon

Soving på nattevakt


nurrelina

Recommended Posts

Jeg jobber i en liten sykehusavdeling hvor vi kun er to personer på jobb. Har nylig jobbet natt med en annen person som har en litt annen holdning til det å sove på jobb enn det jeg har. På den vakten var det få pasienter i avdelingen, og alle sov på det tidspunktet og kollegaen min sa da "ja om vi har gjort alt så kan vi jo slappe av" - da tuslet vedkommende bort for å hente seg dyne og pute og rigget seg til i en stol... jeg ble liggende på en sofa - i løpet av natten tror jeg at jeg fikk 30min på øynene sammenlagt mens min kollega over 3 timer. Det sitter veldig langt inne for meg at 2 av 2 på jobb skal ligge i et mørkt rom og "slappe av" samtidig mens det er pasienter i avdelingen.( vil iogså si at i mitt hode så slapper man ikke av når man snorker høylydt.. da sover man).. Vedkommende kommenterte flere ganger når jeg jobbet "skal du ikke slappe av du?? åå fryser du, da må du hente dyne" mens jeg gikk rundt i avdelingen for å få i meg varmen kl 4 på morgenen...

Hva tenker dere om soving på nattevakt??

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Helt enig med deg man sover ikke på nattevakt. Man legger seg heller ikke ned, da man risikerer å sovne. Tror det har vært noen tilsynssaker også, hvor sykepleiere har sovet på nattevakt.

Nå forteller du at det var stille og rolig på avdelingen, men det holder ikke. Så lenge man ikke er ansatt i en stilling som sovende eller hvilende nattevakt kan man ikke legge seg ned på.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns den første natten med vedkommende var veldig vanskelig mtp det aktuelle. Natt nr. 2 forklarer vedkommende at på en tidligere arbeidsplass ble de oppfordret til å slappe av på natt for å være klare i hodet. Det er jeg helt enig i, men det å legge seg ned under en dyne er ikke å slappe av i mine øyne. Uff nei, glad jeg ikke jobber så mange netter, for vet det er flere med akkurat den instillingen.

Takk for inspill :)

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2018 at 8:38 AM, MariusM said:

Hos oss oppfordres nattevaktene til å forsøke å rullere på powernaps, i den grad det lar seg gjennomføre. Det er kanskje lettere når man er 5 og ikke 2... 

Ja når man er 5 på jobb og det er lite å gjøre høres det ut som en god løsning. Når man kun er 2 på jobb synes jeg ikke det er akseptabelt, selv om den ene er våken. Enda verre er det hvis begge hviler, vi vet jo alle hvor fort man plutselig kan sovne.

Jeg synes du bør ta det opp på et personalmøte. Trenger ikke navngi noen, men ta det opp som en problemstilling. På den måten får man klare regler på hva som er akseptabelt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Cathrine said:

Ja når man er 5 på jobb og det er lite å gjøre høres det ut som en god løsning. Når man kun er 2 på jobb synes jeg ikke det er akseptabelt, selv om den ene er våken. Enda verre er det hvis begge hviler, vi vet jo alle hvor fort man plutselig kan sovne.

Jeg synes du bør ta det opp på et personalmøte. Trenger ikke navngi noen, men ta det opp som en problemstilling. På den måten får man klare regler på hva som er akseptabelt.

ja kanskje jeg skal det... greia er at jeg er ganske ny i avdelinga.. men vi får se :)

Link to comment
Share on other sites

On 12/30/2018 at 7:04 PM, nurrelina said:

Jeg jobber i en liten sykehusavdeling hvor vi kun er to personer på jobb. Har nylig jobbet natt med en annen person som har en litt annen holdning til det å sove på jobb enn det jeg har. På den vakten var det få pasienter i avdelingen, og alle sov på det tidspunktet og kollegaen min sa da "ja om vi har gjort alt så kan vi jo slappe av" - da tuslet vedkommende bort for å hente seg dyne og pute og rigget seg til i en stol... jeg ble liggende på en sofa - i løpet av natten tror jeg at jeg fikk 30min på øynene sammenlagt mens min kollega over 3 timer. Det sitter veldig langt inne for meg at 2 av 2 på jobb skal ligge i et mørkt rom og "slappe av" samtidig mens det er pasienter i avdelingen.( vil iogså si at i mitt hode så slapper man ikke av når man snorker høylydt.. da sover man).. Vedkommende kommenterte flere ganger når jeg jobbet "skal du ikke slappe av du?? åå fryser du, da må du hente dyne" mens jeg gikk rundt i avdelingen for å få i meg varmen kl 4 på morgenen...

Hva tenker dere om soving på nattevakt??

Soving, nei. Absolut ikke. Slapp av å ha øyan loket noen minutt kan være ok om den andre nattevakta er slett å våken. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy