Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sprøyteskrekk


Cathrine

Recommended Posts

Jeg kan ikke så mye om sprøyteskrekk annet enn at pasienter som har denne fobien bør sitte eller ligge når man setter injeksjoner på dem.

Fant nå dette om temaet og fikk lyst til å dele det med dere. Jeg visste ikke at sprøyteskrekk er en av de få fobiene som faktisk kan utløse en synkope:
 

Quote

 

I serien psykologimyter har vi tidligere skrevet om myten at skrekk kan forårsake besvimelse. I den forbindelse ble det nevnt at en av de få fobiene eller redslene som faktisk kan forårsake besvimelse er sprøyteskrekk.

Sprøyteskrekk, eller trypanofobi på fagspråket, er en irrasjonell frykt for medisinske inngrep som involverer sprøyter. Dette kan være såpass plagsomt at personen som lider av det unngår viktige vaksinasjoner, blodprøver, eller generelt legebesøk.

Lidelsen kan inndeles i ulike undertyper, men de fleste trypanofobikere sliter med vasovagale reaksjoner i en situasjon som involverer sprøyter. Hos disse kan synet av, tanken på, eller følelsen av et sprøytestikk medføre en vasovagal synkope (besvimelse) forårsaket av blodtrykksfall.

Hamilton foreslår at dette kan sees i lys av evolusjon, og at frykt for objekter som penetrerer huden (som kniver, spisser osv) fremmer overlevelse. Det er interessant at sprøyteskrekk og blodfobi er en av de få angstlidelsene som faktisk kan medføre besvimelse. Som nevnt i tidligere innlegg om tema, kan det evolusjonistisk sett være lite fordelaktig å besvime hvis du har en løve i hælene. Har du derimot skadet deg så blodet står ut av underarmen, kan det å innta horisontalen snarest mulig være en særdeles god ide.


http://www.psykologibloggen.no/?p=2076

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg er en sånn en. Har fra jeg var liten fått blodtrykksfall og svimt av under alle slags sprøyter og prøvetaking som innebærer en nål. Er blitt litt bedre nå, men kjenner  fortsatt at blodtrykket faller. Veldig ubehagelig! Men som student så synes jeg det er kjekt å ha kjennskap til det for jeg kan kjenne meg godt igjen i problematikken når en slik pasient kommer på min vei. Det er ikke det at jeg er redd heller, det virker som det bare er noe rent fysiologisk som skjer i kroppen min, merkelig å forklare. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy