Jump to content
Sykepleiediskusjon

God nok til å bli sykepleier?


Guest Anne

Recommended Posts

Hei! Jeg har søkt på sykepleierutdanningen til høsten, men er fortsatt usikker på om jeg vil klare denne utdanningen. Jeg er ekstremt dårlig i matte og naturfag, på ordentlig, strøk nesten i begge fag på VGS. Oppfyller heldigvis likevel de nye kravene for studiet og vet at jeg kommer inn. Spørsmålet er om dette er et studie jeg egentlig passer til. Liker og ønsker å jobbe med mennesker, men hvis man ikke har stålkontroll på medisinregning og anatomi, kan man likevel bli en god sykepleier da? Vil ikke gå rundt å være kjempe nervøs for å gjøre feil som kan få fatale følger osv. Den største grunnen til at jeg vil ta denne utdanningen er fordi jeg drømmer om å bli jordmor! Det er min store drøm, men videreutdanning til psykiatrisk sykepleie er også en mulighet for meg. Men dette er egentlig de eneste to retningene jeg tar utdanningen for. Blir det dumt å gå inn på denne utdanningen med jordmoryrket som mål uten stor interesse for de andre feltene? Jordmorstudiet er også vanskelig å komme inn på, så det er ikke snakk om å bare gjennomføre, her må jeg få minst B som gjennomsnitt på utdanningen skal jeg ha en sjanse på å komme inn. Redd for at jeg kommer til å slite så mye med matte og naturfagene i utdanningen at jeg mistrives og i verste fall ikke klarer å komme inn på jordmorstudiet og at ting ble litt for gjeves. Er selvfølgelig åpen for at andre retninger kan bli interessant, men tar utgangspunkt i at jordmor er mitt ene og store mål. Så, kan en som er så elendig i matte/naturfag trives med dette yrket/studiet og klare å få gode nok resultater til å en dag bli jordmor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du bør prøve. Jeg fikk heller ikke de beste karakterer i matte på VGS. Kjemi og fysikk var jeg heller ikke spesielt flink i. 

Da jeg begynte på sykepleiestudiet var jeg veldig motivert og merket at både fysiologi og biokjemi var interessant. Det man lærer der er rettet mot menneskekroppen. Kan jo hende at du opplever det samme som meg. Da kan du også komme inn på jordmorstudiet. Men sykepleiestudiet er tøft og man må være innstilt på å jobbe hardt med fagene.

Når det gjelder matte er det først og fremst medikamentregning. Det er ikke så vanskelig, men man må ha stålkontroll. Det klarer du hvis du vil.

Har lagt merke til at mange som begynner på studiet har et sterkt ønske om å bli jordmor, inklusive meg selv :) Det er jo et veldig fasinerende yrke, men i løpet av studietiden oppdager man at mye annet er også interessant. 

Psykiatrien trenger flere sykepleiere. Flott at du også har lyst studere det.

Mange spennende jobber man kan få innen psykiatrien hvis man er psykiatrisk sykepleier.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du godt. Vgsnaturfag og matte er ikke det samme kjedelige eller generelle. Du må pugge noen formler, men disse er logiske, og du må regne med å pugge mye i anatomi. Men om du har interesse for hvordan kroppen er satt sammen og virker, og det må man formoder hvis du går denne veien, da har du ikke så mye å frykte. Men vær forberedt på mye jobbing. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy