Jump to content
Sykepleiediskusjon

Etisk spørsmål om blodoverføring.


Guest Wiliam Johansen

Recommended Posts

Guest Wiliam Johansen
Hei.
Jeg har et sterkt ønske om å bli sykepleier. Jeg skal ta Vg3  Påbygg neste år og deretter har jeg lyst å bli sykepleier. Men jeg har blitt fortalt at som sykepleier vil være lovpålagt å gi pasienter/brukere blod. Pågrunn av min religiøse overbevisning ønsker jeg av samvittighetsgrunner ikke delta i det. Forstå at jeg er seriøs om å bli sykepleier og har ikke noe annet en respekt for det. Jeg tenker aldere nå og begynne å bygge CV-en min.
Men hvis det er sånt at jeg vil være lovpålagt å gjøre det er det da ikke mulig for meg å være sykepleier. Jeg vet at lover og forskrifter kan endres over tid så kanskje er det en mulighet eller jeg kan få et fritak fra det.
 
Setter jeg pris på svar om dette.
 
 
no_photo.png
SvarVideresend
 
 
 
no_photo.png
SvarVideresend
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å lese helsepersonelloven med kommentarer: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsepersonelloven-med-kommentarer

Jeg vet ikke om man kan reservere seg mot å gi en pasient blodoverføring. Vil tro at du har plikt til å gi dette hvis du er i en situasjon der du er den eneste sykepleieren på vakt som har mulighet til å gi dette.

Men når dette er sagt, så kan du velge å jobbe steder der dette ikke blir aktuelt. Eksempler er psykiatrien, endel poliklinikker.

Men jeg ville uansett tatt kontakt med det aktuelle studiestedet og spurt om du kan reservere deg mot dette under utdanningen. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy